Nyinnflyttet

Pakket sammen bloggen min på Blogger.com etter problemer med  diskusjonen (ifølge VamPus) og vanskeligheter med å skjønne hvordan jeg skulle koble bloggen til nettdebatter etc. Astrid Meland hadde nettopp opprettet sin ferske blogg på WordPress og Olav Anders Øvrebø besvarte mitt spørsmål om flytting med et raskt Ja.

Så her er jeg. Det var smertefritt, og gikk utrolig raskt å laste over innholdet fra den gamle bloggen.

Jeg har inntil videre beholdt navnet, siden det er lenket opp på noen (få) andre blogger. Det oppsto da jeg forsøkte å finne kunnskaper om etterforskningen av en mulig eiendomsskandale i Natal, Brasil via en blogg på engelsk. Det førte ingensteds.

Nå lurer jeg på hva bloggen skal inneholde. Jeg har som Astrid er inne på brukt den en del som huskeliste/dagbok, og syns det er nyttig, selv om andre tjenester (delicious, Twitter?) nok også kan ivareta behovet for å spare nettopplevelser og lenker.

Jeg har også brukt bloggen til å utforske resonnementer, gjerne innen mediekritikk. Det er ok, men ville fungert bedre med tilbakemeldinger🙂

Da beveger jeg meg imidlertid også ut i vanskelig terreng, siden jeg er journalist/redaktør, og det er forvirrende å bekle disse rollene samtidig. Hva synes andre?

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Nyinnflyttet

  1. Grattis med ny blogg!

    Jeg vil gjerne lese og se lenkene til interessante saker du har vært innom, fordi du leser andre ting en meg, og gjerne med to setninger om hvorfor det var interessant.

    I tillegg vil jeg gjerne vite mer om hva du mener om mangt, for eksempel mediedebattene som går i mediene.

    Jeg skjønner at det kan være litt trøblete. Jeg føler jeg kan slenge sånn passe med leppa på bloggen min, men du vil jo bli invitert på Dagsnytt 18 hver gang du mener noe. Da må du vel tenke nøyere enn meg gjennom saken før du skriver om den.

    Om vi får ett sånn gjennomtenkt innlegg i uka så vil jeg lese det. Det er nok det.

  2. Mina

    Grattis med ny fin blogg! Og fint toppbilde🙂

  3. hjorthen

    WordPress har jo en fin funksjon som heter PressThis. Den består av en bookmarklet eller hva de nå kaller det, en knapp du legger til oppgavelinja på browseren, og hvis du finner noe interessant som du ønsker å dele med andre så merker du teksten, klikker på den PressThis-knappen, og du får opp et vindu med wordpresseditoren med den merkede teksten allerede plassert i tekstvinduet, og link til den aktuelle saken.

    Så er det bare å legge til noen egne setninger om hva som er interessant med akkurat denne saken, denne uttalelsen, disse setningene, etc, og trykke på publish.

    Jeg hadde gjerne sett at flere norske bloggere blogget på denne måten, det er ikke alltid nødvendig med lange bloggposter, (Sier jeg?) Og kanskje hadde det vært interessant å se særlig hva dere som jobber med nyhetsformidling finner interessant på denne måten. Jeg tror ihvertfall det.

  4. Mediekritikk, lenker til egne kommentarartikler på Journalisten, PressThis på interessante artikler du anbefaler andre, blogging/korte referater fra interessante seminarer/møter du er på, refleksjoner rundt norske medier. Og gjerne «gretten mann» kommentarer – det er morsomt🙂

Legg igjen en kommentar

