Gi meg de kolde og kloke

DET VAR SOMMER, sol og varmt i Cape Town. Svett, da han gikk om bord i det store Herkules-flyet som skulle ta ham til en annen verden.
Han visste det ikke ennå, men da han ni timer seinere skulle våkne etter flyturen, ville han være et sted helt ulikt alt han hadde sett før. Ute av den verden han kjente. 

Og iskaldt.

Slik åpner Dagbladets beskrivelse av statsministerens tur til Antarktis under tittelen, hold deg fast,  «Reisen som forandret alt».

 

Det er en risikosport av dimensjoner å gripe til den litterære verktøykassa. Selv virkelig dramatiske og skjellsettende begivenheter står seg vanligvis best på et nøkternt språk.  Jeg tror det mest skyldes mediet, at leseren ikke er i stemning til skjønnlitteratur. Men noen ganger svikter også evnen. Som her?

3 kommentarer

Filed under Mediekritikk er konkret

3 responses to “Gi meg de kolde og kloke

  1. Ja, særlig når det litterære preget forsvinner med en gang og aldri viser seg igjen. Journalisten glemte sin egen intro? Mer vellykket kunne det blitt hvis hele teksten var en gjenfortelling av JS’ opplevelse i tredje person. «Fortalt til journalist xx…»

  2. Jeg skjønte ikkeno da jeg gikk inn på bloggen din nå, lurte på om du hadde lagt om radikalt.

    Det er vanskelig å skrive godt og annerledes, jeg ender ofte opp med å skrive vanlig og kjedelig, i frykt for å drite meg ut.

    Men det er noen som klarer å skrive bra med særpreg. Ingvild Tennfjord og Hallgeir Opedahl i Magasinet. Bjørn Gabrielsen, men han er mest vittig og smart, annen kategori.

    Jeg prøver å knekke koden deres ved nærlesing av sakene. De har i alle fall lite klisjeer av typen de i Avsagd Hagle gjorde narr av.

    Britiske aviser har en morsom sak i dag om uttrykk vi har gått trøtt av. http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/debates/3394545/Oxford-compiles-list-of-top-ten-irritating-phrases.html

    Skal vi lage en norsk liste? Jeg starter med «sorgmuntert».

  3. hogrim

    Oki, da svarer jeg «fargerik», fordi Morgenbladet sjikanerte meg med den. Og «pr./per i dag». Når vi har 50 uttrykk, kan vi lage avstemning, hvis vi finner ut hvordan.

Legg igjen en kommentar

