Eboka kommer

Leser, langsomt må innrømmes, for tiden en fabelaktig interessant bok om Kina. Den er på 800 sider, veier antakelig 750 gram og har 126 sider noter pluss kart. Jeg ville aldri lest sakprosa i bokform hvis jeg kunne velge ebok/epapir.

Romanen kan godt egne seg på pulp. Du skal ikke notere noe, trenger ikke slå opp. Der er en fordel å være offline når du skal nyte en roman.

Men sakprosa blir snart så fullstendig overlegent på epapir at jeg antakelig vil kjøpe mange av mine favorittbøker om igjen digitalt, akkurat som jeg gjorde med musikken da CDen kom, og som noen nå gjør for tredje gang via Itunes.

Tenk deg:

– Notere i margen og finne igjen

– Søke på tvers og langs av teksten, hva leste jeg sist om Shanghai her?

– Mouseover for definisjoner, slektskap.

– Kalkulator: Fabrikken ble solgt for «100 000 taels». Hvor mye er det igjen? (1 tael er en unse sølv, det er vel 28 gram omtrent). Hvilken verdi representerte det da og hva tilsvarer det i dag?

– Flere bilder. (Mulighet for video.)

– Kart med ett klikk, uten å måtte bla (og finne at akkurat den byen ikke var avmerket).

– Løfte ut avsnitt for å bruke dem i bloggen og spørre andre hva de mener/vet.

– Gå online til Wikipedia og andre oppslagsverk.

Dette er bare noen få av behovene jeg har ved lesning av akkurat denne flotte boka. Eleseren ville selvsagt inneholdt flere titler om samme emne til kryssreferanse. Den er behagelig å lese, bruker reflektert lys og nesten ikke batterier.

Her er mange forretningsmuligheter, som bokkafeer med trådløst, tilpasset bredbånd og søk i elektronisk bibbliotek. Lastbar musikk til lesningen. Massivt mersalg av bøker. Krysskobling til aviser og andre kilder som deler annonseinntekter. Legio.

Det skal nok tilmed bli vrient for romanen å forbli på døde trær når fagboka (og tegneserieromanen, med lyd(!) erobrer emarkedet. Miljøvennlig, innredningseffektivt. Mer?

13 kommentarer

Filed under Uncategorized

13 responses to “Eboka kommer

  1. Eilif

    Så hjertens enig. Men hvor blir maskinvaren av?
    Synes utviklingen av produkt her går mistenkelig tregt. Amazons Kindle er ikke i nærheten. Det er ebokens svar på en billig paperback.

    Når man kan lage en laptop/netbook med wlan, 10″ skjerm og simkort leser, og selge den for 3000-4000 kroner, skulle det da være mulig å få laget kun en skjerm med lagringsplass, wlan og mobilt bredbånd?
    Lurer på hvor lenge man må vente?

  2. Snorre

    Vel, jeg har allerede noen ebøker inne på min iPhone, en maskin som også tillater bruk av notater, nett (skriver dette på en iPhone nå) og bilder / video / lyd. Riktignok er ikke alt koblet sammen ennå, men verst er nok at tilbudet av gode ebøker fortsatt er uoversiktlig og lite tilgjengelig.

  3. hogrim

    Ja, iPhone er kanskje noe av det nærmeste i dag. Jeg syns epapirets reflekterte lys egner seg bedre enn lcd, men det er kanskje en smaksak.

    Fordeler: batterilevetid, dedikert produkt med de muligheter det gir til å spisse funksjonaliteten.
    Ulemper: Dyrere, flere dingser å drasse, risiko for mange konkurrerende systemer, få titler.

    Det kan tenkes at tregheten vi opplever fra industrien/forlagene lokker fram piratspredning, men fortsatt vil den beste funksjonaliteten vinne.

    Tror ingen systemer ennå er i nærheten av min høyst personlige kravspek. Stemmer det?

  4. Snorre

    Du har nok rett i at den beste ebok-løsningen så langt er de dedikerte ebøkene, men jeg ser ikke for meg at folk flest vil drasse med seg en unik dings bare for det.
    Det kan være interessant å se på utviklingen av lydbøker også – her pusher forlagene veldig på engangs-mp3-spillere og cd-versjoner, men ennå har jeg ikke sett en god løsning for lovlig kjøp av mp3-lydbøker på nett. Mp3-butikken til bokklubben er en vits, og jeg kan ikke se at ebok-utvalget vil bli godt utbygd i Norge på mange år.
    Vi får nok forholde oss til utlandet i en god stund framover …

  5. Tarald

    Teknologisk utvikling er rart. Etter å ha lest romaner på en leseplate i et år nå synes jeg det er veldig fomlete å lese papirbøker på senga. De er så vanskelige å holde! Det er så mye styr med å skifte side når man er på side 412 av 500. De har så mange vanskelige ord som som jeg ikke får slått opp… Og jeg som er så glad i papirbøkene mine!

  6. Tarald, merker jeg er litt misunnelig. Hvilken dings har du falt for?

  7. Jeg eide en av de første leseplatene på markedet, Rocket eBook, og opplevde mange av de samme fordelene og ulempene som beskrives over – i 1999. Og der ligger noe av problemet i mine øyne.

    Kombinasjonen av treg teknologisk utvikling og ossifiserte forlag har ført til at leseplatene har havnet i bakleksa. Siden den gang har vi sett en eksplosiv utvikling av kvaliteten og utvalget av smartmobiler og bærbare datamaskiner, som i praksis gjør det stadig vanskelig å få et gjennombrudd i markedet for leseplater.

    Amazon Kindles suksess hviler verken på overlegen teknologi eller et fornuftig prisnivå, men på at man har fått amerikanske forlag til å føle seg trygge nok på DRM-løsningen til at de har gått med på å publisere innen systemet.

  8. Tarald

    Helge: Jeg har en Cybook G3. Rent teknologisk er den en meget enkel dings, men det synes jeg er helt ok. Den virker, batteriet varer og det er ingen distraksjoner siden den er offline.

    Merk deg likevel at jeg ikke vil anbefale Cybook til annen bruk enn å lese bøker som først og fremst inneholder tekst og som er tilgjengelig i mobipocket-formatet. PDF støttes, men krever ofte litt tilpassinger og blir fort knotete. Til slikt bruk tror jeg en leseplate med større skjerm eller ev en netbook vil være å foretrekke.

  9. n

    For de interesserte: Sjekk ut mobileread.com, og spesielt forumene deres. Et vell av informasjon.

    Dagens ereadere er ikke så verst – selv har jeg en iRex iLiad og den fungerer utmerket til å lese bøker. Den kunne vært så mye mye mer, med bedre software, menmen.

    Når ut-trekkbare / ut-brettbare skjermer og sånt kommer for fullt, vil nok ereaderen som en dedikert dings bli faset ut (slik jeg vil anta er i ferd med å skje med MP3-spillere og GPS – jeg bruker i alle fall mobilen min mest, men er heller ingen poweruser av denslags).

    Inntil slike skjermer kommer, vil dedikerte elesere være det beste alternativet. Sjekk for eksempel iRex sin siste Digital Reader – litt stor, men desto mer behagelig å lese bøker på!

    En annen stor fordel som ikke ble nevnt her: Lesing av aviser! Tenk deg å få dine favorittaviser sendt rett til leseren din hver morgen… og gjerne en engelsk versjon av den dominerende avisen der du er akkurat nå, dersom du er ute og reiser…

  10. Jeg går stadig og venter på at eboklesere skal bli tilgjengelig for vanlige folk. Er de å få kjøpt i norge i det hele tatt? Har siklet litt på sony sin nye som heter sony reader prs-700. Men det koster litt for mye fremdeles, og i forhold til kravspekken øverst her som jeg er ganske enig med, så mangler det fortsatt mye. Irex Iliad er vel den som har mest blant de dingsene som er kommet til nå. Men den koster enda mer. Å kombinere eink og touchscreen og videoavspilling og god visning av pdf er det ingen som er i nærheten av enda. Iliad har eink og touchscreen med mulighet for å notere og tegne på skjermen, men det er det lengste man er kommet. Og prisen er stiv. Iliad koster i overkant av 500 euro, sikkert rundt 6000 kr og vel så det hvis man skal ha den her til lands. Sony reader prs-700 koster ca $450, det blir sikkert 4-5000 kr til norge. Den mangler altså mulighet for notering og tegning på skjermen, men du kan taste inn notater via et virtuelt tastatur og skjermen har fin belysning innebygget. Ønsker meg en sånn til jul, men jeg tror ikke jeg har vært snill nok i år til å få en🙂

  11. Tarald

    Enheten som er beskrives i blogginnlegget er vel egentlig Dell Littude XT eller noe slikt (ultraportabel med touchskjerm).

    ØwO: Cybook og Iliad selges hos Digitalbok.no.

    Teknologien som går under navnet epapir er ikke egnet til å vise bevegelse og har også et langt stykke igjen å gå før den kan viser farger av tilfredstillende kvalitet.

  12. Ja der kan du se. Iliaden koster jo faktisk ikke mer enn 5500 kr. Og de har en «book edition» (hva mangler på denne?) til bare 4500 kr. Cybook har jeg ikke sett på tidligere men den var jo nesten ikke dyr engang. Bare nesten. 3000 kr er litt penger for å lese bok fremdeles.

  13. Tilbaketråkk: Den avisløse redaksjonen « Norwegian Affairs

Legg igjen en kommentar

