Penger gis bort

Oops, for sent. Jeg har gitt dem bort alt. Nærmere bestemt over 40.000 bruttokroner til arbeidsgiveren, som i tillegg sparer litt arbeidsgiveravgift.

Det var vel en slags innskytelse, som mye jeg foretar meg. En plutselig frigjørende tanke, som frigjorde meg for 6 prosent av lønna neste år.  Det virket riktig der og da, altså for noen dager siden. Det virker fortsatt ok.

Fordi jeg er sjef, har jeg ansvar for å legge opp til et mer sparsommelig år i Journalisten mens vi venter på at annonnseinntektene skal ta seg opp igjen. Det er ikke mulig uten noen felles anstrengelser. Alle må bli mer forsiktige med forbruket, og noen, antakelig alle, vil tape litt penger. Hos oss blir det trolig verst for frilanserne, selv om vel ingen av dem forliter seg på inntekter fra akkurat oss. Men hvis flere gjør som  oss, kan noen av dem få det trangere. Vikarer er også veldig utsatt om dagen, i nesten alle mediebedrifter.

Og selv om de fast ansatte er skjermet av oppsigelsesvern og sikkerhetsnett, kappes det iallfall i frynsegoder, reise- og overtidsbudsjetter. Ikke krise akkurat, men merkbart.

Derfor tenkte jeg det måtte være riktig å spare litt selv, jeg har tross alt høyest lønn. Virkningen gjenstår å se.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

