Stortingslønn

Carl I. Hagen og Inge Lønning foreslår via VG i dag at SVs stortingsrepresentanter skal sette ned sin egen lønn. Det er et interessant utspill, selvsagt rent taktisk begrunnet i et ønske om å vinne velgere. Jeg tror likevel det er problematisk for SV, som hyppig krever at ledere i næringslivet skal avstå fra ytelser.

Rart at VG ikke har debatt på en sak som burde engasjere mange. Heller ikke db.no, som har plukket den opp fra NTB. ABCNyheter har sett potensialet og fått en ganske god nettdebatt.

Oppdatert:

Selv mener jeg lønnen for å sitte på Stortinget må være så høy at den ikke hindrer dyktige folk i å gjøre noen års tjeneste som folkevalgt.  Jeg er mer usikker på om den bør være så høy at det blir en foretrukken karrierevei i 12-20 år. Jeg blir ikke veldig provosert av at kompensasjonen i dag tilsvarer sånn omtrent det en redaktør i et middels stort fagblad eller en vaktsjef i VG tjener.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Stortingslønn

  1. Ola

    Dette er jo debattert ut og inn. Stortinget vedtar (som eneste tilfelle i Norge) egen lønnsvekst og den er nesten alltid skyhøy over vanlig lønnsvekst.

    Men det er også de samme, som eventuellt må endre den praksisen…og som alle vet: når bukken først sitter i havresekken og ingen får lov å jage den…,ja da blir den sittende uansett hvor rød eller blå den er.

    Lyst til å sette fingeren på en annen ting jeg tok opp første gang dengang jeg hadde lært om prosentregning på skolen. Det var dengang (30 år siden) spredt diskusjon om hva man skulle gjøre med at de rike ble rikere, og de lavtlønnede stadig hang lenger etter…….samme diskusjonen som idag.
    Vel mitt spørsmål til min lærer dengang, var om man ikke forstod, at så lenge lønninger skulle økes med en viss prosent-sats, så ville denne forskjellen stadig øke.

    Problemet vedvarer, ser jeg i enkelte artikler og fortsatt diskutere politikerne hva som må gjøres…så jeg spør igjen jeg: Skjønner dere ikke dette?

  2. Sånn går det når økonomene styrer.
    I gamle dager kunne folk mye og visste lite, i dag vet folk mye men kan lite.
    Noen som tviler på at det går galt?
    Hagen og Lønning er bare to som meler sin egen kake, det er vel de som har foreslått lønnsøkningen tenker jeg.
    De burde ha en lønn på 300 000.

  3. Jan

    Jeg ser at Hagen og Lønning foreslår at det skal være en mulighet for stortingsrepresentanter til å avstå fra lønn. Det blir spennende å se om de kommer til å benytte seg av muligheten de selv har foreslått, eller om de mener at det bare er andre som skal ha mindre lønn.

  4. Kunne tenke meg at stortings rep beholdt lønnen fra sitt gamle yrke (med en øvre grense), og denne blir justert i samsvar med generell lønnsvekst etter dette. Fjerner incentivet for bønder og lærere som etter en periode på stortinget aldri kunne tenke seg å gå tilbake til eget yrke etter å ha fått så mye for så lite arbeid som de i dag får.

Legg igjen en kommentar

