Tynnere, bedre

Det dreier seg om aviser. Den økonomiske krisa setter ekstra fart i strukturendringene somigjen  reiser helt nye spørsmål ved hva avisene bør være. Med «avis» tenker jeg først på papirdagsavisene, men flere av innkastene i diskusjonen gjelder også ukeaviser, fagblader og kanskje noen tidsskrifter.

Avisene blir nødvendigvis tynnere (færre sider) på grunn av:

Det raske bortfallet av rubrikkannonser

konkurransen fra nye medier på merkevareannonsene

de helt nye annonseflatene (mobil, søkeord, sosiale medier)

økte distribusjonskostnader.

Samtidig gjør informasjonsflyten på nettet og de nye måtene å finne nyheter/informasjon/lesestoff (sosiale medier kanskje etter hvert viktigst,  søk, lenker, evarsling mmm) at mye innhold avisene trodde de «måtte ha», bare er i veien for et økende antall lesere.  De gamle argumentene redaksjoner har brukt for å publisere halvinteressant eller helt forutsigbart innhold; var at konkurrenten kunne ha det, at det var nødvendig for virke allsidig og seriøs, er antakelig i ferd med å bli meningsløse.

Dette er egentlig en gladnyhet: Endelig kan avisene med god samvittighet og uten nerver frigjøre seg fra en rekke «krav» som har gjort dem kjedelige og forutsigbare. Og journalister kan gjøre mer av det som interesserer og inspirerer dem, med et skarpt blikk på hva leserne liker.

Josh Korr har skrevet en veldig interessant bloggpost om hvorfor det er nyskapende å ikke skrive en nyhetssak. I en annen post forsøker han å gjennomgå hva nyheter er

Korr viser igjen til denne artikkelen i the Atlantic. Den sto på trykk for et år siden. Jeg ville aldri ha lest den, om det ikke var for nye og sosiale medier. Ikke du heller. (Lesingen av disse sakene startet forresten med en tweet fra Jay Rosen i ettermiddag.)

Artikkelen i Atlantic er skrevet av Michael Hirschorn og har budskapet:

Slutt å være viktig. Bli heller interessant.

En befriende tanke.

Legg igjen en kommentar

Filed under Amstetten, Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s