Den avisløse redaksjonen

Steve Outing i Poynter drøfter hvordan et avishus vil se ut når papirutgaven må legges ned. Flere kjente og kjære aviser kan forsvinne i USA de neste 12 månedene. Noen vil etterlate seg et tomrom, mens andre trolig vil videreføre merkenavnet på nett. Noe for Dagbladet?

Les posten, den er som vanlig interessant (via twitter).

Outing diskuterer blant mye annet hvem som får fortsette i redaksjonene:

While in this transformed news enterprise reporters will take some of their own photos and video, I think there will remain a place for photojournalists — but they’ll need to be adept at video and not just still news photography. They’ll need to know how to do video editing and production, and produce multimedia content.

Journalists clinging to notions of narrow job descriptions and who still hold dear many of the old ways of doing things for print are unlikely to be among those offered jobs in the downsized digital newsroom. To win one of these jobs, extreme flexibility and the love of learning and a challenge will be qualities that hiring managers will seek. I suspect that may make this digital newsroom younger than today’s print newsrooms, yet I know plenty of older journalists who revel in the media transformation and 24/7 nature of today’s news, and young journalists just out of college who still think conservatively. So don’t count out seeing some gray hair in the digital newsroom, though not as much.

En trøst her for grånende journlister🙂 og nyttige karriereråd for alle, tror jeg.

Et annet netthue har forresten foreslått at New York Times legger ned papirutgaven og deler ut lesebrettet Kindle til alle abonnenter, det ville lønne seg.

Artig debatt med flere gode motargumenter:
Annonseinntektene vil stupe
Eksponeringen i stativer forsvinner, avisa blir usynlig
Papirutgaven leses av mange, et lesebrett gir langt færre lesere
Du kan ikke dele en Kindle slik du kan dele avislegg med kjæresten
Egner seg dårlig til å legge på gulvet når du har valp
Jeg kaster avisa og får en fersk og ren hver morgen. Vil du lese en Kindle en annen har hatt med på do?

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Den avisløse redaksjonen

  1. Interessant bloggpost som peker på de to største utfordringene for en tenkt papirløs avis;

    1. Papirutgavens eksponering i salgsstativene er svært viktig for merkevaren og har en dagsordensettende funksjon det er ekstremt vanskelig å kopiere digitalt.

    2. Annonsemarkedet for papirutgaven har (historisk) vært langt større enn det digitale annonsemarkedet. De største nettavisene har fremdeles en økonomi i hundre-millioners-klassen, mens de største papirutgavene er milliardbedrifter.

    Det vanskelige spørsmålet er hvordan en papiravis kan bevege seg sammen med leserne over på den digitale plattformen uten å miste økonomisk tyngde og journalistisk slagkraft.

  2. Magne Hansen

    Har dere vurdert å kvitte dere med Journalistens papirutgave?

  3. hogrim

    Det har vært diskutert. Men den har gått med greit overskudd de siste årene, og er et kanskje mer håndfast bindeledd mellom NJ og medlemmene enn nettavisa alene kan være.

    Driften av Journalisten er jo også non-profit, og preges derfor av litt andre overveielser enn de fleste medier.

    Det er likevel klart at nettbruken reiser nye problemstillinger også for fagblader og magasiner:

    Interaktiviteten er overlegen, påvirkningsmulighetene er trolig større, det er en egnet plattform for dialog mellom kjernegruppa og andre. Hvis annonsemarkedet også fortsetter forflyttingen til nett (og mobil), er jeg ikke sikker på at et flertall av nisjebladene vil finnes på papir om noen år.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s