Jeg dyttet en fyr av bussen i dag. Det føltes riktig der og da

Neida, bussen sto stille, det var 12 cm ned til bakken og han kom seg akkurat på igjen før vi kjørte.

54-bussen fra Gunerius i Storgata i Oslo. Jeg har kjøpt fleksikort foran og manøvrert bakover til neste dør. Det er fullt.

Rett før det virker som vi skal gå, hopper to gutter rundt 18 år inn på midten. De står på nederste trinn, nesten ute altså, og døra er åpen.

Den ene drøyer røyken. Det tar litt tid der foran, og røyken er ennå halv. Så han røyker fortsatt, på bussen. Jeg syns det er dårlig, og gir ham et ganske snilt dytt i skuldra så han rutsjer ut, mens jeg sier: Du kan ikke røyke her på bussen. Eller noe lignende.

Han blir nok litt forbløffet, kaster røyken, får såvidt hoppet på igjen og ser ned mens han sier noe sånt som «Neida». Ingen konfrontasjon, kompisen kikker kvikt på meg og nikker kanskje svakt.

Røyking går ikke ut over andre, passiv røyking er (nesten) helt ufarlig. Men etter min mening kan du ikke røyke på bussen, legge skitne bein på setet eller plage andre på offentlige transportmidler. Det er en slags kontrakt du bryter, og jeg har lov til å si hva jeg mener om det.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Jeg dyttet en fyr av bussen i dag. Det føltes riktig der og da

  1. Jepp, det har du. Og det er en kontrakt, et spørsmål om dannelse og minstestandard for sivilisert oppførsel i det offentlige rom.

    Og den standarden er helt avhengig av at den forsvares og er synlig.

  2. Hehe, jeg synes det var godt gjort! Man skal jo ikke røyke på bussen, og jeg synes også det er uhøflig og ufint å røyke midt i klynga av folk som venter.

    Men det var jo bra at han kom seg med likevel da!
    🙂

  3. Hør, hør!

    Noen er mer prinsippfaste enn andre. Dette minnet meg om noe den svenske psykiatrikeren Sten Levander fortalte i et intervju for noen år siden.

    Levander (som blant annet er en kapasitet på temaet psykopati) sto i en kø, da en frekkas snek seg forbi både ham og damen foran. Levander protesterte muntlig, men mannen bare snudde seg og hånflirte.

    Som oftest lar høflige folk slikt passere, fordi de ikke orker trøbbel. Men – som Levander poengterte – hvis ingen noen sinne reagerer, vil frekkasen heller aldri oppleve å bli konfrontert med det urimelige i oppførselen sin. Ergo grep psykiatrikeren inn (Levander er en ganske høy mann):

    Han griper rett og slett fysisk tak i mannen og trekker ham bakover i køen. Det oppstår et lite basketak, og begge havner på gulvet i butikken. Der holder Levander mannen nede så lenge han kan.

    Han mistet sin egen plass i køen på grunn av dette, men oppnådde også å ødelegge snikingen for mannen – som ble mektig forbløffet over den kontante reaksjonen.

    Hukommelsen min er litt rusten nå, men jeg tror det endte med at sniken sprang ut av butikken med uforrettet sak. Det er jo ikke hver dag langlemmede og prinsippfaste psykiatrikere fester brytegrep på deg.

    Men jeg synes han fortjente det.

  4. Sofie

    Fascinerende hvordan røyking fortsatt skaper diskusjon! Og fascinerende hvor fort man har vent seg til de nye reglene og nå forholder seg til røyking som totalt ut og lite hipt. Fascinerende bra. Og inspirerende

  5. Espen Klem

    Med de fleste funker det å bare prate også, blir ofte overrasket hvor bra. Si fra helt saklig og ingen sutring, da kommer beskjeden igjennom.

  6. Fredrik

    Well done! Så tittelen og så for meg litt indiskret knuffing mot folk som er litt for ivrige på bussen før folk har kommet av.
    Bifaller helt klart forsiktig bussdytting mot folk som ikke helt vet å oppføre seg sammen med andre.

Legg igjen en kommentar

