NRK på nettoffensiven. Skiller der andre slår sammen.

Mange har forhåpninger til at synergier i samvirket mellom nye og gamle medier skal hjelpe mediehusene gjennom krisen og gi brukerne det beste av alle verdener: Nyheter, fordypning, opplevelse, tekst, video og interaktivitet.

Større selvstendighet
Men nå går mammuten NRK brått motsatt vei og gravlegger mange års forsøk på å utløse nettmediets mange muligheter via en organisasjon som ble skapt for å lage radio og fjernsyn i overveiende enveis kommunikasjon med lyttere og seere.

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas sier til DN (ikke på nett) at han nå vil ha egne medarbeidere som skal lage innholdet på nrk.no, og at avdelingen får selvstendig redaktøransvar. Planen er litt mer nyansert enn avisen har fått med seg, men retningen er likevel tydelig.

Bjerkaas forklarer Journalisten at innholdet på NRK.no fortsatt vil være produsert i de vanlige «linjene» i medieinstitusjonen. Slik vil NRK på ett vis være mer integrert enn de største nettredaksjonene, som jo står for mesteparten av innhold og trafikk selv. Kringkastingssjefen er samtidig kommet til at konkurrentene har en fordel i sin autonomi.

Selvkritisk
Derfor bygger Marienlyst nå opp en stor nettdesk og en mer selvstendig nettredaksjon. Slik forsøker man å komme til livs problemene Bjerkaas selv karakteriserer med begrepene «utydelig, vanskelig tilgjengelig og dårlig prioritert».

En ny forsideredaktør skal ta kontroll over NRK.no og kan også bestille nettsaker fra hele NRK-organisasjonen. En større gruppe nettutviklere er allerede i ferd med å bli overført til den nye organisasjonen. Nyheter blir hovedsatsingen.

Dette lyder fornuftig. Nettet er mediekanalen som vokser. Den åpner enorme muligheter for et kringkastingsselskap med et vell av innhold og sterk merkevare. NRK har jo også brukere i absolutt alle alderssegmenter.

Disse mulighetene har hittil ikke vært godt utnyttet. Nrk.no har riktignok vokst kraftig, men Bjerkaas påpeker at det fortsatt er et godt stykke opp til Dagbladet. nos annenplass på lista over redaksjonelle innholdsleverandører, og bekrefter at værtjenesten yr.no har gitt det meste av siste års vekst.

Nyheter
Nyhetsdekningen på NRK.no gir langt fra det trøkket man kunne forvente av den digre organisasjonen. Jeg tror både konservatisme og begrensede forutsetninger for å mestre et medium der tekst og interaktivitet er sentrale, har hemmet NRK.

Da er nettredaksjonens selvstendighet et godt grep for å kappe knuter. Det var denne autonomien som ga suksess i db.no og markedsvinner VG Nett. Kimen til en større nettbevissthet har vært tydelig i NRK en stund, der en åpen holdning frigjort fra monopolkultur og enveisverdier har inspirert hele nettbransjen via NRKbeta.

Skatt i ryggen
Det er utvilsomt en slags trussel for privatfinansierte konkurrenter når statskanalen setter ny fart på nettet. Stortinget burde ikke gitt tillatelse til at virksomhet som er helt skattefinansiert får selge annonseplass i konkurranse med privatfinansierte medier.

Opptrappingen gir god anledning til å reise denne debatten på nytt. Men jeg tror uansett det vil være en fordel for den norske mediebransjen og offentligheten at NRK gir nettsatsingen enda et løft. Her er det grunn til å vente nye fortellerformer, åpning av offentlige databaser og annen nettutvikling som kan inspirere og tvinge konkurrentene til en nyskaping som nå trues av sparing med ostehøvel, idétretthet og sammenslåinger.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “NRK på nettoffensiven. Skiller der andre slår sammen.

  1. Gulbrand Gråstein

    Men hvor mye penger tjener NRK på reklamen? Nettsidene deres er jo fulle av reklamer for one.com og blekkpatron-annonser. Dette kan da ikke gjøre så mye for bunnlinja til vg.no og dagbladet.no?

    Annonsører av denne typen kan da ikke bringe inn mye penger?

  2. Det ville vært naturlig at nrk.no er langt større på nett enn de er i dag. De sitter på de største redaksjonelle ressursene og på underholdningsinnhold som de andre nettstedene bare kan drømme om.

    Sett i det perspektivet er det riktig at nrk omorganiserer nettet for å forsøke å få ny kraft. NRK har to store suksesser, yr.no og nrksuper.no, mens de ikke har fått til nyhetene.

    Så jeg ønsker dem lykke til, og håper de får det til.

    Jeg tenker at alt som gjør nettet bedre, er bra for oss alle.

  3. Ordpressa

    En fokusering og tydeliggjøring av nettorganiasjonen er sikkert smart, men hva betyr dette rent bemanningsmessig? Skal NRK nå
    1. Ansette et titalls nettjournalister som skal velge ut det beste fra NRKs nyhetssfære (altså: tilrettelegge det allerede eksisterende tv-innholdet for nett)
    2. Omskolere tv-reporterne?
    3. Uavhengig av punkt 1 og 2, lage egne nyhetsreportasjer uten å samkjøre med tv?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s