NRK.no jukset ikke med Kolberg-uttalelser (?)

Jeg har fått noen spørsmål og litt kritikk på Twitter etter den forrige posten. Én mener det er forskjell på usannhet og løgn, og at jeg ikke kan vite om NRK.no fant på sitatet for å villede sine lesere. Sant nok.

NRK.no har ikke svart direkte på kritikken. Jeg spurte journalisten @MrKomfort om han hadde en reaksjon. Da vi twitret om dette i går, forklarte Aanensen at sitatene ble sendt Kolberg for godkjenning. Han mente også jeg måtte forstå at det er mye som ikke tas med i en artikkel eller et redigert intervju, og var sint fordi jeg hadde anklagd ham eller desken for juks. Aanensen har også sendt meg epost om Kolberg-intervjuet. Jeg har bedt ham om å få publisere det.

Jeg kan skjønne at han ble sint. Hvis det faktisk var sånn at Kolberg uttalte at han «- Vil knuse radikal islam», slik tittelen på nettsaken nøyaktig lyder, har jeg gjort NRK.no og Kristian Aanensen grov urett.

Uttalelsen finnes ikke i selve artikkelen, heller ikke i det redigerte tv-intervjuet. Aanensen skriver i en mail at Kolberg «har sagt eller ment det». Jeg går ut fra han mener det første, ellers ville vel NRK.no beklaget at man hadde trukket partisekretærens uttalelser for langt og tillagt ham en uttalelse han ikke har ytret?

Den andre formuleringen jeg reagerte på om å «føre krig mot ekstremistene», er ikke et sitat. Det står i bildeteksten. Hvis Kolberg har sagt det, er det selvsagt på sin plass å gjenta det og min kritikk faller flatt til jorden. Hvis dette er NRK.nos tolkning av Kolberg, går den langt, men sikkert ikke langt nok til å bli felt i Pressens faglige utvalg.

Jeg beklager hvis jeg har gjort NRK.no urett. Jeg skulle ønske dere hadde tatt dere bryet med å svare offentlig på offentlig kritikk, slik at denne bloggens riktignok ganske få lesere, slapp å være i tvil om hvor dere står. Men dere er ikke alene i å ignorere ekstern kritikk.

Hvis NRK.no hadde tatt seg bryet med å besvare kritikken offentlig, selv om de mener den er grovt usaklig, ville leserne også fått anledning til å spørre hvorfor Kolbergs barskeste uttalelser ikke kom med i tv-innslaget eller selve nettartikkelen. Og om dere virkelig forela ham tittelen? Og hvordan man skal forstå bemerkningen om at partisekretæren «mente» dette.

Jeg syns slik diskusjon er nyttig og tror toget er gått for at medier og journalister kan stenge dørene for «utenforståendes» motforestillinger. Journalistikken kan bli bedre og tilliten større hvis vi ikke avfeier eller overhører protestene, også når de har så liten beviskraft som min.

3 kommentarer

Filed under Mediekritikk er konkret, Uncategorized

3 responses to “NRK.no jukset ikke med Kolberg-uttalelser (?)

  1. Roger

    Jeg lurer på om det finnes noen overivrige deskere på Nrk.no.

    Her om dagen fant jeg tittelen «Stabæk snytt for glassklar straffe» etter første kamp i første runde av Tippeligaen på Nrk.nos forside. Ingen sitatstrek.

    Det finnes ingen inni selve saken som sier at det var glassklar straffe, kun en Stabæk-spiller som sier noe sånt som at «det så ut som straffe, men hvem vet».

    Da blir det veldig pussig å bruke en slik tittel.

  2. Dette er da helt vanlig, ser slike saker nesten hver dag fra diverse media. Før så trodde man på det man leste i «avisen», nå er det bare morsom underholdning, for man vet at det meste av innholdet bare eksisterer i journalistens eget hode. Media har ingen troverdighet lenger. Det er synd, men det er journalistenes egen feil.

    Journalist er nå blitt synonymt «jugepilt».

  3. Berit Ytrehus

    Arbeiderpartiets Martin Kolberg sier i et intervju med NRK Nyheter at Arbeiderpartiet skal bekjempe radikal islam. Dette er bakgrunnen for nrk.nos tittel: – Vil knuse radikal islam.

    Sitatet under kan høres i Dagsrevy-saken som ligger i den aktuelle artikkelen. http://www.nrk.no/nyheter/1.6522530

    Der sier Kolberg: «Det er radikal islam, som jo er en antidemokratisk ideologi. Det er en form for ekstremisme på alle måter, som er kvinneundertrykkende, som er antidemokratisk som sagt, og som er voldsoppofrende. Og det er klart at det hører ikke hjemme i Norge på noe sett og vis, og det vil vi bekjempe.»

    Sitatstreken i tittelen på nrk.no burde ikke ha vært der. Det beklager NRK, og med dette anser vi denne debatten for avsluttet.

    Berit Ytrehus, fung. nyhetsredaktør, nrk.no

Legg igjen en kommentar

