Farvel, reklame. Tankevekkende om annonsens død i nettøkologien

Eric Clemmons har begått et provoserende og veldig interessant essay på TechCrunch om hvorfor annonser ikke har noen framtid på nettet.

Han definerer reklame som
» using sponsored commercial messages to build a brand and paying to locate these messages where they will be observed by potential customers performing other activities; these messages describe a product or service, its price or fundamental attributes, where it can be found, its explicit advantages, or the implicit benefits from its use.»

Vidstrakt forskning forteller ifølge Clemmons at vi som forbrukere ikke stoler på reklame. Annonser og firmablogger kommer nederst på troverdighetslisten vår, med anbefalinger fra venner og brukeranbefalinger på nett som de øverste.

Før interenett var det likevel vanskelig å undersøke produkter, finne nyhetene, sjekke priser og forhandlersted, uten at produsenter og butikker betalte massemediene for å plassere slik informasjon. Nettet gjør om på dette, og her tror jeg Clemmons har helt rett.

De fleste polemikere har en hang til å hoppe over spørsmål som ikke passer i resonnementet, og Clemmons er nok intet unntak. Jeg kan for eksempel ikke se at han drøfter verdien av å eksponere brukerne av godt besøkte nettsider med annonser som viser at en ny film med Will smith er underveis, eller at flyselskapet du foretrekker har en ny storbykampanje. Dette er antakelig kjøpsutløsende selv om man ikke klikker videre på reklamen.

Likevel svært lesverdig og litt skremmende.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s