Ten reasons why news won’t be bought online

It’s a tempting thought ripe with disaster. Might work for a precious few highly specialized media like WSJ, but not for many others. Therefore, it’s a cul-de-saq.

1. There is little personal payoff in buying news, unlike music or stock info.
2. Professional newssites have limited edge on news, Wikipedia often beats your average English language news site.
3. Eywitness news may have more appeal than wire, think Hudson River and Mumbai.
4. When wikis, flickr, Twitter and the next five social media merge their «output», they’ll be tough competition for paysites.
5. When you buy an album or a song, you’ll most likely have heard and liked it. The news story will often disappoint, and therefore discourage future transactions.
6. Micro payments are cumbersome and prone to scams.
7. Paywalls shut websites off from social media, no linkage.
8. Fighting free newssites and filesharers will turn media companies into music industry, only more despised since their product is less original.
9. The paywall will discourage innovation in online advertising.
10. The paywall may discourage innovation in online news storytelling and participation, thus keeping old models alive on overtime.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Ten reasons why news won’t be bought online

  1. Kan jeg ta æren for punkt 5? Hehehe.

  2. God oppsummering, forøvrig.

  3. Hogrim

    Klart din fortjeneste , Ida!

  4. It is a good list – for news content as such. A news site cannot close itself behind a wall.

    But let us also take part 2 of the discussion: Are there still some services users will be willing to pay for? If so, what are those?

    Chris Anderson (Wired) uses the term «freemium» about a business model where the basic product is free but where you charge for some special features or functions.

    Is there a way for news sites to make such premium services for niches, services which are added on top of the basic free product? What could those products be?

    I guess VG.no’s Vektklubben is an example of such a product.

    (vil du ha diskusjonen på norsk eller engelsk her, Helge? :))

  5. hogrim

    Språkforvirret, ja. Det skulle vært debattinnlegg i en amerikansk tråd, men jeg fant den ikke igjen.

    Det er antakelig rom for flere tilleggstjenester mot betaling. Reporterens research har vært nevnt, men der tror jeg vanskeligheten er å gripe hvordan man skal skille den ut på en måte som ikke forringer hovedproduktet.

    Elementer som reiseråd, byguider, vintips på mobil er tenkelig, særlig når iPhone og oppfølgere gjør dette langt mer attraktivt på mobil. Vi har kanskje noen fordeler i et lite språkområde, siden det er mindre sannsynlig at utviklere med rot i ikkeredaksjonelle miljøer utkonkurrerer slike tilbud.

    Kanskje det også er mulig å selge redaksjonenes kunnskaper om research eksternt, men det reiser flere faglige og etiske spørsmål. IT-kunnskapene i mediebedriftene har kanskje også salgspotensial, enten B2B eller til forbrukerne.

    Vg Nett tar vel også betalt for noen communitytjenester, men jeg er ikke sikker på hvilke.

    Lurer på om det fins lokalbaserte betaltjenester.

    Tror det er vanskelig for de aller fleste å utvikle slike tjenester selv, men de aller største og konsernene har kanskje muligheter. Det usikre er jo om det noen gang får et omfang som betaler utviklingskostnadene og forsvarer tiden og oppmerksomheten man må bruke. Vil tro det bør utgjøre 10 prosent av nettavisas inntektsstrøm før det blir interessant.

  6. This is an interesting discussion. Another concern I though of when reading the list is that if news are paid for it will discourage linking to them. I think I would be reluctant to link to a news article if I knew that people would have to pay to see it. This is just a thought though. I don’t really know a lot about this subject.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s