Grinebiter klager på journalister som ikke skriver «ham»

Det er en tapt sak. Likevel føler jeg at jeg kjemper den gode strid for å forlenge levetiden til pronomenet «ham» ved å skremme et ørlite antall yngre journalister til å tenke over om forskjellen de daglig og naturlig gjør på «hun» og «henne», også kan vurderes på hankjønn.

Klokere hoder påpeker hver gang dette kommer på bane at jeg slik bare stiller meg i rekken med konservative språkpurister som klager på etterfølgerne. Min mistanke om at de monomant nominative ikke vet hva akkusativ innebærer, blir hyppig gjenstand for flir.

Dagens VG-sak om et rystende brutalt overfall på en hund (ikke ironisk), bestyrker likevel min følelse av å være et bedre (språk)menneske.

Siden artikkelen ikke er på nett, tillater jeg meg å sitere:

«Da jeg studerte brukte jeg å snike han med meg inn på Universitetet..»
«..løftet opp Rocky og kastet han ned bakken..»

Mange mener dette nå kan passere som faktisk språkbruk. Jeg tror man burde tenke slik: Hvis desken erstatter han med ham, blir ingen støtt. Noen blir tilmed glade over en avis som holder skansen. Mens grinebiterne straks griper til sin følelse av at bladet er skrevet av journalister med dårlig språksans, når «ham» forsvinner fra spaltene. En følelse som bestyrkes av dette avsnittet i samme artikkel:

«Den pensjonerte byggmesteren forteller at mens han sto nederst i parken løpte en mann fra benken ned mot han.»

8 kommentarer

Filed under Mediekritikk er konkret, Uncategorized

8 responses to “Grinebiter klager på journalister som ikke skriver «ham»

  1. Selv er jeg en stor forkjemper av å bruke «ham», og pleier alltid å redigere andres tekster når sjansen byr seg. Dessverre har vel «ham» blitt en valgfri form, noe som betyr at pøbelveldet kan skrive «han» så mye de vil uten å frykte represalier.

    Forøvrig er jeg også forkjemper av å beholde aksenten i flertallsord, som idéer, men dette er et område der vi kjemper mot enda større krefter er jeg redd.

  2. Dette er nok en tapt kamp, men jeg heier på deg likevel. I følge Språkrådets Språknytt 2/2009: «Men alt i 1917 ble det tillatt å skrive han istedenfor ham. Likestilte ble han og ham i 1938.»

    Men at noe er lov betyr ikke at det er greit, og jeg reagerer hver gang jeg ser «han» når det skulle stått «ham». Stå på!

  3. På en eller annen måte er det å kritisere feil eller ulogisk eller bare dårlig bruk av skriftspråket blitt noe sosialt uakseptabelt som «konservative språkpurister» driver med. Hvorfor det? En godt og korrekt skrevet tekst er som regel lettere å forstå for leseren. Det er da demokratisk og ikke åndssnobbete? Det er forresten merkelig at han/ham skal være en tapt sak, så lenge vi har den parallelle hun/henne. Men hvor lenge? Jeg tror ikke bloggeren har fått med seg at «henne» nå er på full fart ut av talespråket, og da varer det ikke lenge før han vil bli presentert for slikt som dette: «Da jeg studerte brukte jeg å snike hun med meg inn på Universitetet.”

  4. Jeg sluttet å bruke ham for tjue år siden, like etter regelendringen. Det føltes godt da og føles enda bedre nå.

  5. Britt Åse

    Jeg er rungende enig med bloggeren, men oaø er nok dessverre inne på noe. Morsomheten om språkutvikling hos AMO begynner å fortone seg som en skremmende mulighet (beklager at dette ble så langt, men jeg kunne ikke dy meg):

    Mot slutten av det 20. århundre har det gått inflasjon i rettskrivingsreformer. Det neste vil framskaffe et helt nytt skriftspråk gjennom en prosess i flere trinn. Det kan ventes å utarte slik: I 2003 introduseres apostrof foran genitivs-s i egennavn. I 2005 utvides bruken også til genitiv’s- eller fuge-s i fellesnavn. Samme året generalisere’s regelen til å gjelde for alle ord som ender på enkelt-s. I 2007 må alle sammen satte ord sær skrive’s. «Å» overtar som konjunksjon å «og» går ut av språket. I 2011 syn’s folk flest at det har blitt for hvanskelig å huske hvilke ord som skal ha hv å hvilke som skal ha v, så hv blir skrive måte for alle slike ord. Samme året over tar «åsså» som infinitiv’s merke. Det er nå få som sjenner for sjellen på skj, kj å sj, så sist nevnte blir felle’s skrive måte for alle ord med disse konsonantene. I 2021 går den arkaiske skrive måten «også» ut å erstatte’s med «oxo». Samme året opp ta’s boxtaven x i språket å ta’s i bruk for x lyden etter en kort hvokal. Hved nytt ar opp gi’s de sar norske vokalene æ, ø a å, a erstatte’s av hen hold’s hvi’s a, o a a. I 2032 gar Norge inn i EU, a ordet «nei» erstatte’s av «ja». De’s uten hviker det tidligere «ja» for det lenge mer populare «je’s». :sam tidig privatisere’s SprakRadet a sjope’s av Dagbladet. :i 2040 er det knapt noen som kan klare a sjille mellom «a» assa «assa», sa «assa» blir felle’s skrive mate. :sex ar seinere etter mange ar’s for hvirring sla’s han assa hun sjonn sammen, assa skrive mata blir hvalg fritt, -en eller -a for den bestemte artikkela. :dobel konsonanta for sviner i 2042. :in 2057 EU introduce su new gemeinsam sprog «Euro-talk» kai the vieux sprogs esse förbjudado.

  6. hogrim

    Takk for oppuntrende ord, selv om @birgere på twitter har påpekt at ham (opprinnelig) er dativsform og han visst ble sidestilt i 1917 (!) Det må jo bety at de sterkt politiserte norske språkreformene har gitt merkelige utslag lenge, ikke at vedtaket var riktig.
    Bitt Åse: fabelaktig dystopi, er den nyskrevet?

  7. Jens Engh

    Et eksempel på at bruk av bare han kan bli helt feil er setningene:
    «Alle han møtte elsket han»
    «Alle han møtte elsket ham»
    Altså to nesten helt identiske setninger med helt motsatte meninger.
    Mvh Jens

  8. Hi there, I desire to subscribe for this website to take hottest updates, thus where can i do it please help.

Legg igjen en kommentar

