Det må visst bli Venstre i år. Enig, DN?

Jeg har lest Dagens Næringslivs portrett av Venstres nestleder Ola Elvestuen. For en staut, flott og artig kar! Det er verken feil eller lyte på den mannen.

Jeg må beskjemmet tilstå at jeg bare såvidt hadde hørt om Elvestuen, enda jeg stemte på partiet hans i kommunevalget. Nå må jeg bestemme meg igjen, derfor passet det meg bra at lørdagsutgaven hadde portrettert nr. 2 på Venstres Oslo-liste etter Trine Skei Grande.

Over to teksttunge sider beskriver kollega Anders Gjestvik i DN en politiker det må være umulig å mislike. Jeg fikk faktisk ikke øye på et eneste feilsteg, ett tåpelig standpunkt gjennom karrieren, en eneste dum uttalelse. Portrettet er så positivt at Dagsavisen knapt ville våget være like velvillig overfor Helga Pedersen.

Jeg vet ikke om Elvestuen har feil som velgerne trenger å kjenne til. Men jeg blir litt svett av panegyrikk. Det blir ikke bedre å krydre den med scener som vel må være hentet fra intervjuobjektets fargerike selvbilde:

«Det striregnet denne morgenen i det gamle mayariket Tical i Guatemala. 27-åringen Ola Elvestuen satt alene på toppen av Jaguarpyramiden og stirret ut i regnet og prøvde å se fremtiden sin.»

Venstre er et interessant parti. I økonomisk politikk står det der mellom velferd og frihet hvor mange jeg kjenner er havnet. I den store debatten om opphavsrett i den digitale klemma, virker det som om Venstre (Skei Grande) tar utfordringene mer på alvor enn de fleste konkurrentene. Partiet er innvandringsliberalt, men opptatt av personlig ansvar.

DN-portrettet forteller også om interessante synspunkter på ytringsfriheten og den såkalte rasismeparagrafen, som Elvestuen mener bør avgrenses slik at vi bare forbyr direkte oppfordringer til diskriminering og hatefull atferd.

Artikkelen sveiper også innom heroin på statsresept og kollektivtrafikk, typiske Vesntre-saker. Men jeg synes det er rart at Elvestuen ikke må besvare et eneste kritisk spørsmål til egen politikk. Og måtte ta meg sammen for å lese videre etter dette:

«Etter reisene måtte studenten leve på de få kronene han tjente på strøjobber som bartender, selger, gartnerassistent eller bygningsarbeider. Inntekten rakk til havregrøt – kokt på vann. Hvis han skulle mesket seg med den luksuriøse varianten kokt på melk, ville han ikke hatt penger til å kjøpe International Herald Tribune, Die Zeit og andre livsnødvendige utenlandske aviser.» Hjelp.

1 kommentar

Filed under Dagens Næringsliv, Mediekritikk er konkret

One response to “Det må visst bli Venstre i år. Enig, DN?

  1. Ole I'dole

    Gjesvik er glad og gay, vettu. Og Elvestuen er sjarmerende djevel.

Legg igjen en kommentar

