Retningslinjer for ansatte på sosiale medier

Et utkast til policy for Journalisten:

Journalistens ansatte og medarbeidere deltar også i sosiale medier som Facebook, Twitter og i egne og andres blogger.

Der er de som privatpersoner for å skape, dele, oppleve, diskutere, informere eller hygge seg.

Det de ytrer som privatpersoner, angår ikke Journalisten som arbeids- eller oppdragsgiver. Vår holdning er at voksne mennesker tar ansvar for seg selv, uten at de trenger dekreter fra oven.

Vi mener også det er viktig at journalister lærer å forstå sosiale medier og får personlig erfaring med dem. Derfor finner hver sin egen form i disse mediene. Hvis medarbeiderne skulle gi opplysninger eller ytre seg på en måte som skader Journalisten eller andre medarbeidere, ville vi reagert på samme måte som om det skjedde på kafe.

Journalisten har også sin egen Facebook-gruppe og Twitter-konto. Disse representerer fagbladet.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Retningslinjer for ansatte på sosiale medier

  1. Dette kan muligens fungere godt for Journalisten, men personlig ville jeg lagt til minst én ting til. Å snakke til vennene dine i sosiale medier betyr ikke at det blir mellom deg og dine venner, og at det glemmes etter en stund. Vi ser stadig flere (yngre) bloggere som ikke har forstått at de ikke snakker til 5 venner men til 1500 lesere, og at alt er søkbart og tilgjengelig. Så selv om du til en venn kan tillate deg å synes at din kollega, sjef eller partner er en idiot – kan du nødvendigvis ikke tillate deg å mene dette i den sosiale sfæren. Derfor ville jeg heller sagt at alt du kunne fortelle til Dagsrevyen kan du si i sosiale medier.

  2. Jeg er utrolig enig med turbotoddi! Jeg har selv en blogg men passer meg for hva jeg skriver når det gjelder mitt eget privatliv. Jeg har en konto på facebook, men merker at jeg får helt spader av alle de rare og private tingene folk skriver. Det er skremmende at folks dagbok nå publiseres på nett.. For helt ærlig, hvem bryr seg om hva ett samboerpar krangler om i heimen? Eller hvor slitsomme ungene er rett før sengetid?

  3. Jeg synes du er sneversynt. Journalistenes posisjon/status er knyttet til deres evne til objektive fremstillinger av de sakene de skriver om. Dersom den samme journalisten ytrer sine personlige meninger om en konkret sak, vil det svekke publikums oppfatning om hvorvidt denne personen har klart å frembringe sakens rette karakter.

    Et klart eksempel på dette er forholdet til politiske partier, hvor flesteparten fra journalistene ikke sympatiserer med FrP (noe ikke jeg heller gjør), men det er heller ikke tvil om at Siv & Co får mest pepper. Ikke uten grunn, men andre slipper lettere unna.

    Som arbeidsgiver ville jeg hatt problemer med å ha personer i organisasjonen, i hvert fall i enkelte posisjoner, som går offentlig ut med meninger som er kontroversielle.

    For det er det som skjer. Sosiale medier er ikke lenger et lukket sosialt nettverk, hverken i form av egne blogger, facebook eller twitter. Grensene for hva og hvem vi tillater inn i våre sosiale nettverk er lavere enn ellers. Og når vi publiserer noe der, er alt tilgjengelig for alle, ikke bare for sub-grupper av nettverket vårt.

    Mitt utgangspunkt for deltakelsen på sosiale nettverk har også påvirket mitt forhold til hvordan jeg lever i det virkelige liv.

    Det du ikke kan stå for face to face, bør du la være å publisere. Men samtidig, jo mer du publiserer, jo mer kjent blir ditt nettverk med deg og mindre ubehageligheter kan andre grave opp rundt deg.

    Styr informasjonen om hvem du er, og det gjør du gjennom selv å fortelle verden om det.

  4. Hvor finner du objektive journalister?

    «Journalistenes posisjon/status er knyttet til deres evne til objektive fremstillinger av de sakene de skriver om.» Jeg mener det er en illusjon, og har blogget om dette: http://toralfsan.wordpress.com/2009/09/09/den-objektive-journalist-finnes-ikke/

    «Som arbeidsgiver ville jeg hatt problemer med å ha personer i organisasjonen, i hvert fall i enkelte posisjoner, som går offentlig ut med meninger som er kontroversielle. »

    Du vil altså kneble dine ansatte i den offentlige debatten? Har ikke alle borgere en demokratisk rett til å delta i debatten med sine egne meninger? Er ikke det en del av den demokratiske kontrakten?

  5. Tilbaketråkk: Retningslinjer for sosiale medier i offentlig sektor « Vevdronningen

  6. Tilbaketråkk: Retningslinjer for sosiale medier i offentlig sektor « betabloggen – Stavanger kommune

Legg igjen en kommentar

