Hva ville Einar sagt?

Dette er starten på en liten bok, hvis det går etter planen.

Den skal hete «Hva ville Einar sagt».

Einar er selvsagt Einar Gerhardsen, landsfader eller landeplage ettersom man så det. For meg fortsatt politisk ikon, men aller mest symbol på en svunnen tid preget av større nøysomhet og rare gensere.

Jeg har noen ganger tatt meg i å tenke, eller spøke høyt med utfordringen «Hva ville Einar sagt?». Som når kjæresten vil ta drosje fra Storgata til Åkebergveien i Oslo, en strekning på under to kilometer. Klokka sju om kvelden.

Jeg har mange flere eksempler og tenker publisere dem her etter hvert. Forsøker også å plante tanken på Twitter. Det burde funke, litt som delingen av feilhørte salmevers i barneører fungerer under taggen #litenfugl.

Hva ville Einar sagt får selvsagt taggen #Hves. Dermed får jeg også signalisert at jeg innser prosjektets litt reaksjonært-indignerte sider.

13 kommentarer

Filed under Uncategorized

13 responses to “Hva ville Einar sagt?

  1. Ah, glimrende tiltak dette. Og jeg føler nesten at jeg har en viss bakgrunn for å kunne svare på spørsmålet du stiller. Vi bor nemlig i Sofienberggata 63, som er naboblokka til nummer 61, hvor Einar flyttet inn mens han var statsminister og bodde i til sin død. Gjennom årenes løp har jeg snakket mye med naboer som husket n’Einar, Werna, Rune og Rolf, for å si det slik.

    Min far har dessuten klare minner om Einar fra tiden da han som nyankommet innvandrer jobbet i Sporveiene. På trikken ned Trondheimsveien hadde han på kalde dager (normalt gikk Einar til jobben) statsministeren som passasjer, og han husker fremdeles forbløffelsen i to unge engelske trikkepassasjerers ansikt da han forklarte dem at mannen som satt blant de andre passesjerene var landets statsminister.

    Med dette som utgangspunkt er svaret på hva Einar ville ha sagt til å ta drosje knappe to kilometer åpenbart: Ta trikken! Eller aller helst: gå.

  2. Når kjæreste kjøper take away og insisterer på taxi samme vei er det vel hjerteinfarkt for Einar?

  3. Jeg har faktisk kjent dette stikket av sosialdemokratisk skyldfølelse da jeg satte meg på et fly til London en kveld for å gå på Hillas bursdag i Hoxton med returbillet neste morgen. Tidlig nok til å rekke jobben. Og det var akkurat det jeg tenkte, hva ville nå vel Einar sagt.

    Jeg satt forøvrig en stund i styret i en av nabogårdene og der var det to ildsteder, utenom fyren, i to store leiligheter utstyrt med fiskebensparkett og pikeværelse.

  4. Altså – jeg hadde faktisk bursdag den dagen jeg tok taxi to kilometer. Har du bursdag er taxi lov, ville kanskje tilogmed Einar sagt. Skjønt, drosje er vel ordet han ville brukt. eh.

    hilsen kjæresten

  5. hogrim

    Kaffe med mjælk til 37 kroner. Hva ville Einar sagt? #Hves

  6. hogrim

    Kjøpe nye ski før de gamle er brekt. Hva ville Einar sagt?

  7. Det er naturligvis også et alderdomstegn… men for oss som vokste opp ved eller i arbeiderbevegelsen er jo mange av Einars verdier viktige… følelsesmessig, om ikke så mye i praksis.

    Et utmerket prosjekt Helge, for oss spesielt interesserte🙂

  8. Klungtveit

    Ferdigstekt kjøttdeig i butikken. #Hves

    http://www.horecanytt.no/id/38110.0

  9. hogrim

    Frokostskive med Hvitløkpaté til hunden. #Hves

  10. hogrim

    Når avdanka statsråder skriver bok om sine opplevelser med kritikk av både parti og statsminister, roterer selvsagt Einar i graven. Han ville ment at total utstøtelse er eneste medisin for å motvirke at sykdommen sprer seg. På dette og mange andre områder var nok avstanden mellom Einar og Haakon Lie knapt målbar.

  11. hogrim

    «Gro har operert inn to skruer i hånda» viser seg å handle om Hammerseng (forsidetittel db.no med bilde som nok avslører at det ikke gjelder tidl. statsmin)
    Men Hva ville Einar sagt? til at alle er på fornavn?

  12. Helge Øgrim

    Nordmenn er gale. Mannen ved siden av på flyet sjekket inn en parasoll. Snakk om å bring sand til Sahara (tweet fra @skjennald)
    Her mener jeg Einar ville svart et rungende Ja! Kjernen i einarismen er uvilje mot sløsing.

  13. hogrim

    Familiemiddag. 13-åringen spiser bare smørkremdelen midt i sjokoladekakestykket. Hva ville Einar sagt? #Hves ingen andre sa noe iaffal

Legg igjen en kommentar

