iPad redningsplanke eller narresmokk?

Over 600.000 iPader skal være solgt i påskehelgen. (Nei, 300.000, se kommentar under.)

Det er gode nyheter for Apple, som satser på innovasjon, brukervennlig design og lukkede løsninger, som Paul Chaffey har en interessant drøfting av her.

Innholdsleverandører som alt er på banen med applikasjoner for å presentere seg på iPad, gleder seg også over gjennombruddet. Det store spørsmålet er likevel ennå ubesvart: Ligger det mye penger i iPad for mediene?

Mange mediehus har satstet på egne apps for iPad og håper plattformen kan generere de inntektene man savner på sin vanlige nettutgave. Prisingen av iPad-versjonene varierer voldsomt, fra El Mundos 1.450 kroner året til 12 kroner for Washington Post.

De første analysene av applikasjonsomsetningen i starthelgen, tegner ikke så godt for sufebrettet som medienes redningsplanke. Medienes gratisapps går riktignok godt unna, men de betalte selger angivelig svært tregt.

Pessimistene mener det bekrefter at betalingsviljen er svært liten for allminnelig medieinnhold, særlig når så mye av det også finnes i gratisversjoner på nettet. Jeg tror de har rett.

Det er riktignok utviklet noen ganske avanserte magasinversjoner for iPad, som for Sports Illustrated, og disse vil kanskje tilby brukeropplevelser som kombinert med sterkt merkenavn skaper en etterspørsel som lokker kredittkortet ut av lommene. Spørsmålet er hvilken pris dette markedet tåler og hva det betyr for marginer og utviklingskraft.

Analytiker og grunder Alan Mutter er ganske optimistisk. Han mener Apples nye brett egner seg ekstremt godt for sterke medieorganisasjoner. Men det forutsetter at det virkelig utnytter de teknologiske mulighetene, både til helt nye brukeropplkevelser, og som annonseplattform.

Det virker helt usannsynlig at mange mediehus, om noen, skal bli rike på apps til iPad. Jeg tror det er langt bedre utsikter til å lykkes for dem som utvikler sterke tabletutgaver og gir dem maksimal utbredelse gjennom gode gratisapps, for så å søke pengene hos annonsører og i tilleggstjenester. Men dette er jo argumentene fra striden om gratis nettaviser i reprise. Er det sterke argumenter for at selve appen kan gi inntektene mediehusene savner?

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “iPad redningsplanke eller narresmokk?

  1. Jeg tror sluttpoenget ditt er riktig. Dekningen av iPad i norsk presse har vært preget av lite analyse og nyansering (og kanskje også en god del ønsketenkning?) Det er flere åpenbare problemer med ideen om én dings som på egen hånd skal redde pressen.

    Volumet: iPad vil selge godt, men enten vi snakker et år eller fem vil det overveldende flertallet av landets digitale avislesere stadig gjøre det på en PC med et Microsoft-operativsystem installert. Dermed havner avisene i den lite misunnelsesverdige situasjonen at de må lage innhold til flere digitale plattformer: PC/web, iPad/iPhone og andre smarttelefoner. Dyrt blir det også for mindre aktører, dersom man skal hoste opp en rekke «special features» som skal lokke brukerne til å betale for iPad-versjonen.

    Bruksområdet: Hensikten med iPad er å generere inntekter til Apples aksjonærer, ikke å redde pressen, tidsskriftene eller boka, slik mange later til å tro. iPad er, i likhet med de andre enhetene den konkurrerer med, en dings med vekt på medie- og spillkonsumpsjon. Avisene skal altså konkurrere om pengene og oppmerksomheten med spill, filmer og musikk, levert av Apple selv og en lang rekke aktører som har rukket å vinne erfaring på iPhone-plattformen. For de fleste norske aviser blir dette rått parti.

    Prisen: All erfaring fra salg av digitaliserte analoge produkter tilsier at avisleserne kommer til å forvente at det digitale produktet er betydelig billigere enn det analoge. Når marginalkostnadene synker, faller prisen mot null, som Chris Anderson påpeker i «Free». Samtidig er det åpenbart at en e-avis ikke kan ha mye reklame – hvis noe i det hele tatt. Med andre ord: en pris kunder flest er villige til å betale, er neppe en avisene kan leve av (det samme problemet har man i bokbransjen, forøvrig).

    Her ligger det også en potensiell økonomisk felle for avisene. For det er jo ikke gitt at e-aviser kun vil lokke dagens gratislesere til å betale. Vel så sannsynlig er det at papirkunder kan komme til å svitsje når iPaden først er i hus. Det er lenge til vi lever i en heldigital verden, og det vil sette avisene i en langvarig skvis: papiravisen må fremdeles ut selv om opplagstallene undergraves av iPad-salg og gratislesing.

  2. hogrim

    Øyvind Idsø gjør via Twitter @oivindi oppmerksom på at Apples offisielle salgstall nå foreligger og forteller at det ble solgt 300.000 iPader.
    (http://www.apple.com/pr/library/2010/04/05ipad.html)

    Det tilsvarer vel ift folketall ca 5.000 i Norge. Altså ganske langt fram til en utbredelse der det kan gi avishusene store inntekter, eller for den saks skyld rasere papirsalg.

  3. Dette er jo et varsel om at salgstallene kan bli gode på sikt, men man må selge mange hundre tusen iPader i Norge og ha en svært høy prosentandel av eiere som er villige til å betale for aviser, før dette begynner å bli økonomisk interessant for andre enn de aller største mediehusene.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s