iPad trolig ikke flytebrett for mediene

Da musikkbransjen trynet i kampen mot fildelerne, var det vanlig å påpeke at de hadde seg selv å takke, siden de ikke besvarte markedets ønske om billig og effektiv distribusjon av digitalt innhold. Jeg mener kritikken var berettiget, og lurer på om vi ikke bør huske noen av lærdommene når vi snakker om iPadens muligheter som medieplattform. Her kommer noen innvendinger til forventningene om medierevolusjon via Apple:
(I verste medietradisjon: Siden min USA-importerte iPad ikke kopler til noen routere, uansett oppsett, har jeg ikke testet den online selv. Men jeg har tenkt litt likevel.)

1. Når man kjøper en avis eller et magasin på papir, får man et produkt som egner seg til lesning ute og inne, er lett å transportere og kan behandles skjødesløst. Det er ikke en gang krise å miste selve eksemplaret. Ingen av disse betingelsene oppfylles like godt av en iPad.

2. Et blad til 90 kroner eller en avis til 20 kan lettvint deles med andre eller gis videre.

3. Når du har magasinet ditt mellom hendene, konkurrerer ikke andre medier om oppmerksomheten. På en iPad vil en betalt app fra D2 eller Aftenposten, konkurrere med kanskje kulere opplevelser på surfebrettet. Tenk spill og film.

4. I motsetning til mobiltelefoner, er det sannsynlig at hver familie/par i første omgang bare vil ha en iPad. Da vil man lett bruke den til det som er felles opplevelser. Ikke ideelt for mediene.

5. Derfor er jeg svært usikker på hvor mange som vil kjøpe innholdsappene, og ikke minst hvor mange som vil fornye dem.

6. Her trengs med andre ord veldig høy grad av opplevelse, kombinert med veldig høy grad av nytte/funksjonalitet. Apples lukkede system begrenser/sinker disse (flash, mailintegrasjon?)
Veldig mange kan ikke vinne det kappløpet samtidig, og iPad vil derfor bare hjelpe et fåtall medier.

7. For mediebedrifter som finner gode svar på 6), vil det vel umiddelbart være fristende også å tilpasse dem for åpne og gratis webutgaver, der det er utrolig mange flere potensielle brukere, dessuten annonsepenger og koplingsmuligheter til annen kommersiell virksomhet (salg) og sosiale medier.

8. For boksalg gjelder det meste som er anført over. Her spilller vekt, sollys og individuell tilgang på det fysiske mediet dessuten enda sterkere inn.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “iPad trolig ikke flytebrett for mediene

  1. Dette er blant de sterkeste forsvar for papirmedier jeg har lest på lenge😉

    Og jeg er enig i det meste, bortsett fra én ting:

    Jeg tror tavlene blir personorienterte, ikke «en til hver familie». Det er nok i alle fall forutsetningen for at de skal bli en nyttig mediekanal.

  2. 1) Er enig i første delen «lesning ute og inne» og der svikter nok iPad, flere har klaget på at den fungerer svært dårlig i mye sollys. Der har jeg stor forhåpning til Notion Ink sin ADAM med Pixel Qi skjermteknologi. Den siste delen, selv så behandler jeg selv en papiravis pent så for meg har ikke det noe å si.

    2) Det går fint an å lage programvare på slike enheter som gjør det mulig å gi bort en e-avis, et magasin eller en bok man har på sin enhet til en annen enhet samtidig som den blir fjernet for godt på sin egen enhet.

    3) Da er det vel bare for innholdsprodusentene å lage en så bra opplevelse at folk bruke tiden på dem istedenfor alt det andre som er tilgjengelig av apps.

    4) Trodde det var det samme som de fleste gjorde med magasiner og aviser idag jeg eller kjøper dere hver deres papiravis slik at dere kan lese samtidig?

    5) Jeg håper det kommer en bra felles app slik at man ikke må ha én app for hver eneste avis og magasin man vil lese.

    6) Det blir spennede å se hvordan andre konkurerende produktet til iPad slår an og håpe at innholdleverandører ikke utelukkende satser på iPad.

    8) Vekt? Trodde en stabel med bøker veide mer enn hvilket som helst slikt lesebrett/tablet😉

  3. hogrim

    @Terje
    4) Hvis man har to aviser og et par blader, alle forholdsvis ferske, liggende hjemme eller på hytta, har alle noe å lese i. Men det krever flere iPader å lese samtidig.
    Vi kjøper ikke to av samme avis (men noen har flere deler)
    3) Her er min bekymring at vi mediefolk antakelig overvurderer suget etter journalistiske produkter. Mange kjøper avisa for bridge, annonser eller tegneserier. På Ipad blir konkurransen ufattelig mye hardere.

  4. Helge Ogrim

    @toralf hehe, det er ettersom man ser det. jeg bor i en leilighet med to voksne og to barn, 4 laptoper og 2 smarttelefoner. så her fins flere plattformer for å selge digitalt innhold, svakere marked for mange aviser (0m ikke to var journalister), men trolig lite marked for dyre medieapper på proprietære plattformer og nye maskiner.

    jeg tror fortsatt mye mer på gratis nettinnhold med smarte annonser og betalte tilleggsytelser, enn jeg gjør på dyre innholdsapper. også mer enn jeg tror på papirutgavenes langsiktige verdi.

    jeg tror det gjelder for mediebedriftene å nappe ut narresmokken og konse på innhold, funksjonalitet, utforming og annonseløsninger som har bærekraft i den digitale konkurransen, framfor å klamre seg til redningsplanker som iPad. den kan åpne nye veier for presentasjon, men jeg tviler sterkt på at den vil gi mediene store penger fra brukerne.

  5. …jeg har lest hele innlegget altså, men jeg hang meg opp på parantesen helt i begynnelsen;

    Hvorfor i alle dager virker ikke din iPad mot norske routere? Min er også importert fra USA og fant nett med en gang og over alt!

    Foreslår at du får ordnet nettilgang – og så lager du et nytt innlegg etter at du har testet produktet.

    Loving my iPad …og jeg var egentlig grinete Apple-motstander før dette…

    NYT!

  6. hogrim

    Hei Astrid
    Apple mener feilen ligger i en skadet/feilprodusert wifi-chip i maskinen. Og som du ser, dreier posten seg mer om medieøkonomi enn om iPad, som også jeg forstår er en god plattform.

Legg igjen en kommentar

