Straff for uskadelig oppførsel

Rett ved der jeg bor på Tøyen i Oslo, ligger Politihuset. Fra Åkebergveien er det port inn til deres store parkeringsområde. Ofte når jeg går kveldstur med hund, ser jeg politibiler svinge over fortauet og bort til kortleseren som åpner porten. Det slår meg at to av fem biler ikke blinker hvis de kommer nedenfra og altså krysser fortauet på bilens høyre side.

Dette er en straffbar trafikkforseelse. Det er også som regel helt ufarlig, siden det skjer når trafikken er minimal og fortauet lite befolket. Antakelig er nettopp det grunnen til at politifolk med god greie på lover og regler, lar blinklyset hvile.

Jeg mistrives når samfunnet straffer regelbrudd som ikke utsetter andre for fare eller påfører skade/tap/etc.

I starten av sykkelsesongen, altså i april omtrent, har politiet i Oslo de siste årene mobilisert betydelige ressurser til en to dagers intens aksjon for å stanse og bøtelegge syklister som bryter trafikkregler. Det har etter det jeg har observert særlig dreid seg om sykling på rødt lys. Inklusive sykling på rødt ved sving til høyre i kryss uten bil eller fotgjengere i nærheten. (Nei, jeg er ikke blitt tatt.)

Hensikten med disse aksjonene er tilsynelatende oppdragelse via straff. Man skal motvirke individets tilbøyelighet til selv å ville vurdere viktigheten av å følge reglene i den konkrete situasjonen, og erstatte den med bekymring for at selv et rasjonelt valg kan medføre bot.

Når jeg ser medsyklister i ukene etter politiaksjonene stå stille foran gatekryss mens de pent venter på grønt, også mens det er grønt for fotgjengerne ved siden av dem og ingen biler lovlig kan krysse sykkelstien (og ingen fotgjengere kan krysse lovlig på tvers av dem), i stedet for selv å fortsette over krysset i rolig tempo, tenker jeg at disiplineringen har virket så godt at den kanskje frister til flere holdningskampanjer med bøteblokk. Og gremmes.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Straff for uskadelig oppførsel

  1. Om folk bare hadde hatt vett til å faktisk TA rasjonelle avgjørelser så hadde jeg vært så enig, så enig.

    Men for hver eneste bilist/syklist du ser som faktisk tenker i trafikken, finnes det en hel masse som IKKE gjør det. Desverre. Vi må ha barnehagetanter i uniform.

    Verden hadde blitt bedre om vi slapp, men når vi nå er som vi er …

Legg igjen en kommentar

