De betaler ikke

Eller rettere sagt, de betaler bare litt for medier når de blir digitale, påsto James McQuivey i Forrester Research da han innledet foran 57 norske utsendinger i San Francisco på tampen av august. Studieturen var arrangert av New Media Network.

Han mener innhold er drivkraft, men at bedre distribusjon via digitalisering ikke innebærer økte betalingsvilje. Tvert imot, når man opplever at distribusjonen blir enklere, faller verdien. «Når noe blir lettere å få tak i, øker ikke betalingsviljen.»

En annen nøkkelpåstand:
«77 prosent av det folk betaler for content er i realiteten (for) access…Faster, easier access to content.»

Påstanden fikk meg til å lure. Betaler vi for Aftenpostens eminente innhold, eller for distribusjonen av en bredt anlagt avis på dørmatta før klokka seks? Hvis det siste er tilfelle, vil utbredelsen av rimelige, lette og lesevennlige brett i forlengelsen av dagens iPad gradvis underminere hele forretningsmodellen. Når det ligger et par-tre slike på salong- eller kjøkkenbordet, med mulighet for mye ferskere innhold, flere medietyper og finere presentasjon, blir det vanskelig å selge abonnement på papiravisa.

Det kan derimot bli lett å selge digitalutgaven. Prisen vil være langt lavere enn dagens trykte, dieseltransporterte og håndbårne versjon, men det samme blir jo kostnadene. Og plutselig blir hele landet, samt et viss utenlandsmarked, åpnet for Aftenposten.

Når medieledere fortsatt fletter inn «jeg har stor tro på papiravisen. Den forsvinner ikke i min tid» i alle innledninger, er det vel greit som markedsbeskyttelse. Men de som virkelig tror det, er på tynn is. Her gjelds det ihvertfall å ha en god plan B, slik det ser ut som Aftenposten er i ferd med å skaffe seg.

(Vi hadde en kort omtale av McQuiveys foredrag i Journalisten.)

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “De betaler ikke

  1. Tavlene (ev. nettavlene eller medietavlene, jeg nekter å kalle dem «brett»), foreløpig representert først og fremst ved iPad, har noe nytt og unikt som plattform for medieinnhold: de kombinerer webbens interaktivitet og alltid tilkoblede brukermiljø med et fysisk produkt med høy tilgjengelighet. Det er dessuten en plattform som har potensial til å bli økonomisk bærekraftig, hvis ikke mediene enda en gang faller for fristelsen å gi bort det eneste de har å leve av: journalistikken.

    At formatet er mindre enn en avis og mindre enn de fleste magasiner, er neppe et stort problem over tid – medier har alltid tilpasset seg ulike formater.

    Det ville ikke forbause meg om vi kommer til å oppleve at tilgangen på gratisinnhold på web begynner å tørke inn snart, og det merkbart. Forretningsmodellen med gratis tilgang finansiert av annonser har vist seg å ikke være bærekraftig for mer enn noen få de facto annonsemonopoler. Det har allerede spist opp mye av kapitalen i mediebedrifter flest, så utfordringen med tavlene er kanskje hvor investeringsmidlene til en profesjonell utnyttelse av rammene den teknologien setter for å utvikle den nye plattformen skal hentes fra.

    Aftenpostens papirutgave har klart å heve seg ved god journalistikk, vekt på kvalitet i bildedekningen,presentert i et miljø der redaksjonens research og prioriteringer får en verdi som papirmediet trenger for å konkurrere mot nettavisenes gratistilbud. At det er mulig, vet vi jo. Selv om gratisaviser har en ganske lang historie, har de aldri klart å ta store markedsandeler her i landet – de er rett og slett ikke gode nok.

    Skal nettavisene bli gode nok til å konkurrere med betalt journalistikk, må de sannsynligvis også skaffe seg nye ressurser, og da er betaling på nett heller ikke lett å komme seg unna.

    Hvis de da klarer seg så lenge i konkurransen med tavlemedier og «papiravis 3.0»-bølgen som Aftenposten er ett eksempel på.

    Papiravisene beholder vi nok, men bare de beste av dem vil ha en framtid.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s