Mobil annonsemodell som virker. Voldsomt.

Det har lenge vært opplest og vedtatt at såkalt lokasjonsbaserte annonsemetoder er framtida for mobil markedsføring. Men lite skjedde.

Her er en suksesshistorie som tyder på at gjennombruddet kommer akkurat nå.
http://www.mobilemarketer.com/cms/opinion/columns/7386.html

En liten restauerant i Boston solgte kuponger for 160 000 dollar i nærmiljøet på en dag.
Gap brukte like lang tid på å selge kuponger med 50 prosent rabatt for 11 millioner dollar.

Dermed ser det ut til, iallfall i USA, at publikum ser fordelene ved å få digitale tilbud utfra hvor de befinner seg, at utbredelsen av smarttelefoner med GPS har nådd kritisk punkt og at mange nok villig deler sin posisjon med annonsører. Ikke rart om de som har noe å selge, raskt strømmer til.

Jeg har to spørsmål:
Hva er potensialet i det norske markedet?
Har mediene noe å hente her, eller vil denne pengestrømmen gå dem forbi?

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Mobil annonsemodell som virker. Voldsomt.

  1. til spørsmåleene dine. Potensialet er stort, smartphones, GPS etc. utbredelsen er radikal og stadig nye (og fornuftige tjenester utvikles)
    Mediehusene KAN se mye til disse midlene, men ikke ved å sitte å se på andre aktører ta markedet, mens de forsøker å ta «Printverden» inn i den digitale arenaen. Modeller for dette er å ta (del)eierskap og/eller split reenue modeller.

  2. Eivind

    Nuvel, så veldig overveldende er det slett ikke.

    For det første, de solgte mye i alle fall delvis fordi de solgte $50 gavekort for $25 og $20, noe som tilsvarer 50% og 60% rabatt.

    Videre var dette kundeprisen, og de ville ikke oppgi hvor mye restauranten faktisk fikk av dette – de som driv annonseplattformen stikker jo av med en del av kaka, for en slik kampanje vanligvis godt over 10% av kaka.

    Dermed sitter restauranten igjen med et sted mellom $15 og $22 – for et $50 gavekort, om de i det hele tatt kan tjene penger på det – å selge til godt under halv pris, er tvilsomt.

    Videre kan det tenkes at endel faste kunder som ellers ville ha betalt full pris, nå kjøpte seg gavekort og dermed betaler under halv pris, og at endel av omsetningen slik sett er rent tap, ikke gevinst.

    Til slutt, så er en av grunnene til at de fikk god respons, det at der er relativt få slike reklamer for øyeblikket. Dersom alle forbrukere ble bombardert med slike fra hver eneste spisested i byen, ville nok responsen pr. kampanje, dale kraftig.

    Restauranteieren sier det jo selv, når han blir spurt om han vil gjøre det igjen. Kanskje i en spesielt stille periode, sier han. Ikke «i morgen !» som man ville forvente dersom kampanjen var en kjempesuksess sett fra hans ståsted.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s