Kan VG lykkes på iPad?

VG lar det sildre ut stadig mer informasjon om hvordan de vil satse på iPad og andre tavler, og skal ha takk for større åpenhet enn de fleste. Den skyldes vel delvis at de er kommet lengst blant avisene, og delvis at de har større selvtillit enn de fleste.

På et åpent møte i NONA (Norwegian Online News Association) torsdag, bekreftet sjefredaktør Espen Egil Hansen i VG Nett at avisas digitale utgave antakelig lanseres til nettutgavens 15-årsdag om et par uker (ifølge norske Wikipedia var bursdagen allerede 10. oktober). Fra før vet vi at VG Pluss skal oppdateres to ganger om dagen og samle det beste innholdet fra nett og papir.

Det skal verken være en statisk og komplett digitalversjon av papiravisa, eller nettavisas spontane blanding av nyheter.

Denne digitalavisa skal finansieres av abonnement og annonser/sponsorater, slik jeg forstår Hansen. På NONA-møtet innrømmet sjefredaktøren at VG-organisasjonen ikke har stor kompetanse på prising av digitalt innhold.
Samtidig antydet han svært tydelig at prisen for å abonnere på VG Pluss kan bli så lav som 50 kroner måneden.

Det er veldig interessant, og betyr at vi vanlige amatører kan få leke med tall. Her er mitt første bidrag, med alle forbehold:

Jeg vet ikke mer presis hvordan VG tenker seg inntektsstrømmene, kjenner ikke deres forventninger til annonsesalg og ditto priser og er usikker på hvor stor del av salgsinntekten som vil tilfalle Apple. Når jeg likevel prøver meg, er det fordi VGs prisantydning avviker radikalt fra forventningene både i ukebladene og hos aviser som Dagens Næringsliv. (Henne satser på full pris på iPad, 69 kroner, og DN har lagt seg fire kroner over kioskpris for en nokså ubehjelpelig PDF-utgave.)

50 kroner måneden er 600 i året. VG Pluss starter med en gratisversjon for å bygge appetitt (hehe), og lover å si klart fra hver dag at dette bare er midlertidig. Når produktet og markedet har gått seg til, skal man starte salget av abonnementer.

Her vil jo utbredelsen av Ipad og andre tavler være avgjørende. Kanskje er VG en så tung aktør at de vet når Apple slipper paden i Norge, men jeg gjør det ikke. For regnestykkets skyld, forutsetter jeg at det skjer før jul.

Det vil antakelig koste VG mellom 6 og 10 millioner i året å lage iPad-avisa.. Da regner jeg redaksjonell ledelse, løpende design og valg av bilder/video, desking, markedsføring og salg av VG Pluss, altså opp mot ti stillinger. Annonsesalg er holdt utenfor som mer enn selvbærende.

En netto inntekt på 1,5 millioner i måneden gir jo 18 mill i året og margin for gevinst og overraskelser. Hvis halvparten skal tjenes på abonnement, må VG ha 15.000 abonnenter. Men det er før Apples cut er regnet med. Hvis VG skulle lykkes i å presse avgiften ned i 20 prosent, faller overskuddet til 7,4 mill på abonnentene.

15.000 abonneneter høres svært overkommelig, men er det?

La oss anta at det selges 150.000 iPader de første tre månedene. Hver tiende tavleeier må velge å betale for VG Pluss, selv om hun kjøpte tavla av helt andre grunner enn avislesning. For å få til det, må VG bevise at det er unike opplevelser eller andre verdier knyttet til iPad-utgaven.

Foreløpig har slike (for meg) avtegnet seg best innenfor stillbilder, video og spill. Jeg tror VG Pluss kommer til å «pakketere» digitalavisa med noen utvalgte tilleggsprodukter, slik at publikum har minst to grunner til å kjøpe abonnement. VG Netts suksess med video peker seg ut, men avisa har sikkert noe nytt i det andre ermet. Avveiningen av hva som skal skjermes for nettets gratisbrukere, blir spennende.

Annonseinntektene avhenger jo mest av hvor mange abonnenter VG Pluss får. Det er nettopp derfor prisen er satt lavt. Folk som kan markedet er herved invitert til å svare på om 15.000 brukere er nok til å hente netto 9 millioner på padannonser i året.

Det er mulig jeg burde regnet inn kostnadene ved å skape og ikke minst opprettholde abonnentmassen. Med mindre VG satser ensidig på årsabonnenter, må man slåss for oppslutningen hver bidige måned. Det kan vise seg at markedsføring utenfor egen nettavis blir en nødvendig og høy kostnad.

Ingen vet om dette vil lykkes, og VG har ingen problemer med å innrømme dette. Men det slår meg at avisas lavprisstrategi, under to kroner dagen for en digitalavis i to versjoner med finere bilder og dypere innhold enn papiravisa til 15 kroner, ikke etterlater stort rom til konkurrentene.

(Skrivefeil rettes fortløpende og umarkert.)

Advertisements

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Kan VG lykkes på iPad?

  1. Tilbaketråkk: Tweets that mention Kan VG lykkes på iPad? « Norwegian Affairs -- Topsy.com

  2. hogrim

    Fra Twitter:

    nedregotten Pål Nedregotten

    @hogrim Du nevner ikke moms, som vel også er en faktor i prisen? Regnet litt på magasinøkonomi for litt siden her: http://goo.gl/PcvT
    —————-
    @hogrim

    @nedregotten uffja, og moms som er så vanskelig! kan du bidra?
    ————
    @nedregotten Pål Nedregotten

    @hogrim Juryen er vel ute ennå, men lavmoms (8%) ikke urealistisk scenario for regneøvelse. Spørsmål: i tillegg til oppgitt pris el inkl?
    ———–
    @hogrim helge ogrim

    @nedregotten hansen sier jo 50-100 med vekt nederst. så kan tenke 60 kr inkl moms. 50 kr pluss 25 prosent er 62,50, trekk 2,50 fra overskudd
    ——–

  3. Interessante tanker, og som du sier, her er vi i lærefasen alle sammen.

    Men jeg spør meg om hva som skal til for at folk vil betale for iPad-innhold, eller Android-innhold for den delen, så lenge nyhetene figurerer fritt på web, og papiravisen gir en helt annen kvalitet både når det gjelder oversikt, visuell dekning og format.

    Jeg tror mer på iPad-mediet som kanal for magasiner og tidsskrifter som kan kombinere god presentasjon med interaktivitet og mulighet til å gå i dybden med egenprodusert stoff som ikke er tilgjengelig i noen annen kanal, enn på nyhetsaviser. Nyheter på iPad kan vanskelig konkurrere så lenge det er gratis tilgjengelig på samme medium.

    Sammenlignet med VG Nett taper en iPad-utgave på pris og oppdateringsfrekvens, og i stor grad også på et mindre format. Den vinner (delvis) på å være mer portabel (men iPaden kan som kjent også lese nettutgaven). Det må være noe kvalifisert nytt, unikt og bedre på iPadutgaven for at folk skal betale 50-60 kroner pr. måned. Og den som tror at design (les utseende og funksjonalitet) alene vil være nok, bør nok kalkulere med en produksjon som koster mer enn magasin- og ukepresseproduksjon, ikke minst pga. frekvensen.

    Vil VG-pad klare å levere unikt innhold i en form som utnytter det nye mediet godt nok? Uten å lkke innholdet til andre kanaler før betalingsviljen er lunken, og uten å reprodusere VG-estetikken så enkelt at nettutgaven og papirutgaven føles som bedre alternativer? Det gjenstår å se.

  4. Helge

    Tror perpektivet ditt er for kort. For VG er dette stategisk posisjonering. Det er ventet mellom en halv og halvannen mill brett i Norge i 2015. Da blir tallene annerledes. Tipper padprosjektet får lov til å tape penger i tre-fire år.

  5. hogrim

    Jan

    Du har selvsagt rett i at det er for kort perspektiv. Men jeg tenkte begynne i den enden der det iallfall er mulig å spekulere over tall.
    Når 500.000 har tavler, inklusive såne til 1999 kroner, er selvsagt det teoretiske markedet vesentlig større.

    Selv har jeg fortsatt vanskelig med å se verdien av dagsavis på iPad. Det virker mye mer nærliggende å kjøpe et magasin med store tilleggsverdier, ett som man plukker fram mange ganger før neste utgave kommer.

    Men hvis du har rett ang. strategien, blir det ikke akkurat lettere for konkurrentene som knapt tjener penger på nett og der instinktet for å skjerme papiravisa er sterkere.

  6. Selv kan jeg ikke forstå hvordan de skal overtale brukermassen til å kjøpe en avis man får gratis på nett for penger på en ipad.

    De sier det skal komme bedre innhold og funksjoner – men hvor skal de få dette ekstra innholdet fra til en så billig pris? De klarer jo så langt ikke å gi flere gode dybdeartikler verken i papirutgaven eller nettsiden – og jeg kan ikke se for meg at folk flest vil betale for videofunksjonene. Men hva vet vel jeg, OsloGirls var jo tydeligvis en gigantisk hit, så kanskje dybde og innhold ikke er det folket vil ha.

  7. Tilbaketråkk: iPad kommer snart til Norge. Gnir mediebransjen seg i hendene?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s