The Daily mot The New York Times, iPad battle of the titans.

Notert under tredje gangs lesing av Rupert Murdochs storsatsing The Daily, en slags testrunde i selve appen. Og en avstikker til en vektig konkurrent.

Skjønner ikke distribusjonen deres. Den er push, det vil si at oppdateringer sendes til min app automatisk. Men det virker som om disse kommer i hytt og pine, enten det er 24 timer eller 24 minutter siden sist jeg leste ipadavisa.

Når den ankommer, forteller ingen markeringer hva som er nytt. Jeg skulle likt å vite om artikler er rettet, nyheter oppdatert eller helt nytt innhold lagt til.

Fikk akkurat en ny leveranse og ville starte lesingen. Men siden oppslaget ikke reagerte på min fingerspissufølsomhet, tappet jeg et par ganger. Og dermed var vi sannelig i gang igjen:
«A new issue is being delivered»!
Og et nytt minutt i dass. Kan feilen være på mitt nettverk?

Orienteringen er original. Som med de aller fleste apper, flipperspill selvsagt unntatt, åpner jeg The Daily horisontalt. Skjermen forteller at vending til høykant gir andre opplevelser. Åpningssiden fra Kairo blir eksempelvis et lekkert 360-gradersbilde i vertikal visning. Stilig.

Murdochs nye baby har en karusell som inngang til sakene. Jeg blir litt svimmel av dette grepet, men ser at mange liker det. Da må jeg anta at de har fått tak i en bedre app enn meg, for her er teksten i karusellens henvisninger fullstendig gjengrodde og uleselige. Forstår overhode ikke at dette kan være vel anvendte 180 millioner dollar. Grumset opptrer forøvrig i begge orienteringer, som det vel snart skal hete.

Karusellen er altså ubrukelig, så man går til den vanlige innholdsoversikten. Tror jeg ville foretrukket den uansett. Den er skarp som Øyo og har 10 oppføringer.
Innholdsiden presenterer i virkeligheten ikke alle sakene, men redaksjonens Top Stories. Fredag var det disse:

News: They’re bloodied but unbowed. Om opprøret i Egypt
News: Two hearts beat as one. Om hjertesynkronisering og kjærlighet
News: Mild jolts good for the brain
Opinion: Going nowhere fast under Obama plan. Om jernbane i USA
Apps&Games: Angry Birds
Sports: Steelers. Om Superbowl
Flash: Kim Kardashian (Flash er kjendisseksjonen.)
Opinion: The down-and-dirty election of 1828. Og paralleller til dagens politikk
Arts&Life: Portman lacks bite as belle of the brawl
Sports: LeBron finds Magic in win over Orlando. Basket

Sport er etter min mening The Dailys aller kuleste seksjon. Men man må nok være ganske interessert i amerikansk idrett for å ha glede av den daglig.

En opptelling via karusellen som snurret litt ujevnt under mine fingre, gir denne fasiten:
71 artikkelforsider redaksjonelt innhold og 13 sider annonser i fredagens avis. (Alle annonser er selvsagt helskjermer, slik iPad inviterer kraftig til. Det er godt nytt for utgivere.)

Oppslagene (de 71) er på alt fra en til 3 skjermbilder.
På høykant har avisa 104 redaksjonelle sider.

Manøvreringen er uvant. Det kan jo skyldes at The Daily har funnet opp dynamitten, mens de andre tavlebladene bare behersker krutt.

Etter tre dagers lesing er jeg fortsatt usikker på når man skal vandre langsetter og når man skal stå i bakken. Noen artikler fortsetter nedover i høykantformat, det er merket. Noen slutter første skjerm, andre har mer, merket med blå pil. Alle avsluttes med liten firkant. Det siste tror jeg blir standard, men jeg tviler litt på at resten blir gjengs.

Det er i det hele et tankekors at tavleaviser er litt vanskelige å lese. Jeg har bladd i aviser på mange språk, men sjelden vært usikker på hvordan man går fram. iPadpublikasjonene er lekrere, men mye mindre intuitive enn en standard nettavis. Noen artikler er man tvunget til å snu på høykant for å få lest. iPad er for stor til at man vil vende den i eninga, enten man ligger i sofaen eller har den på et flysetebord. Kan det skape en terskel som reduserer gjennomslaget? Eller lærer vi e-bruk så raskt at dette blir et mye mindre problem enn de ubegripelige menyene og funksjonsknappene på forrige generasjon mobiltelefoner?

Der var jeg ute to minutter for å notere siste betraktning. Og ganske riktig:
A new issue is being delivered.
Halvannet minutt.

Multitasker forresten The Daily som den skal? Jeg opplever ofte å forlate appen med etter hvert godt innarbeidede dobbelklikk på paddegropa, men når jeg vender tilbake og håper å fortsette på den interessante artikkelen om parallellen mellom Suhartos og Mubaraks regimer og sluttspill, kommer jeg i stedet til rundkjøringen igjen. Karusellen, altså.
Og gjerne på et helt tilfeldig stoppested.

The Daily har fornuftig og fortjensfullt integrert delingsfunksjonalitet i alt innhold. du kan sende lenke til Twitter, Facebook eller direkte via epost. Først trodde jeg FB-løsningen var noe skrot som tvang meg til å publisere spam fra avisa, i stedet for din selvskrevne anbefaling pluss lenken. Men standardmeldingen lar seg viske ut.

Twitterforbindelsen frøs da jeg prøvde den, kanskje fordi en litt ustabil router var nede et kort øyeblikk. Dermed låste hele appen seg! Fant ingen utvei til å klappe sammen twitterruta eller restarte The Daily. Måtte boote iPaden, da løste det seg. Fikk av gårde en tweet, men vel framme manglet den jo lenken. Ikke intuitivt for en vanetvitrer.

The Daily har imidlertid fikset debatt på tavleutgave, storveis!

OK, dette var førsteinntrykk nedtegnet underveis. Mye av det uvante blir sikkert enklere med litt trening. Men her er vi ved et dilemma som kanskje også rommer et markedsgrep: Hvis hvert tavleblad skulle oppfinne sin egen manøvrering, ville nesten alle tape på det. Men de som er teknologisk dyktige og samtidig store nok til å etablere en standard, kan ha en gevinst av egen oppfinnsomhet. Når The Daily skroter karusellen eller forbedrer den kraftig, er de kanskje i førersetet i det amerikanske markedet.

Avisa fortalte i sin åpningserklæring at den i Murdochs ånd skal være politisk bred, men med en kritisk holdning til «big government». Det er vanskelig å se noen sterk politisk tendens i de første utgavene. Sånn ligner The Daily, slik flere har påpekt, ikke så lite på USA Today. Kortfattet, veldreid og litt holdningsløs.

New York Times er med andre ord et naturlig alternativ for den som ønsker daglige nyheter med mer analyse i bunn.

Deres iPadutgave er mye mer tradisjonell avis, og derfor kanskje enklere å bruke de første gangene. Den utnytter ikke alle mulighetene en trykkskjerm gir. Men det er jo ikke sikkert at man skal det?

Bildene fra Tahrir-plassen i Kairo, som slår godt i The Daily, er enda flottere hos konkurrenten. Stillbilder er jo foreløpig noe av det lekreste iPad leverer, så her kan man utmerke seg eller virke middels.

Men pussig nok er The Daily, trass de store ulikhetene i design, mye mer som en avis enn New York Times. Den siste inneholder mange hundre skjermbilder. Men du kan overhode ikke bla i den, bortsett fra korte etapper innenfor enkelte seksjoner. Tittel og ingress er inngang til sakene, og du må hele tiden tilbake til seksjonsoversikten for å komme videre. NYT mangler tilmed innholdsknappen («content») som er blitt standard nederst skjermen i en rekke apper.

Der har storavisa en titteloversikt for akkurat den seksjonen du befinner deg innenfor. Den viser at Top News rommer 15 artikler, Opinion 23, World har 40 enkeltsaker. En fiks detalj er at de du har lest, vises i grått.

Seksjonen U.S. består av 30 saker, Politics har også 30, New York med omegn 27, Business Day 17, Technology 21, Science har 41 enkeltsaker. Men se, der dukket den samme artikkelen om science fairs opp for minst tredje gang. Den, og en del andre, er faktisk oppført i flere seksjoner. Det er en nyskapning fra papiravisa, der man knapt ville funnet på slik gjentrykk.

En bekreftelse på at ingen har tenkt seg at du vil bla gjennom hele New York Times. Forstandig nok, siden vi allerede er oppe i 244 artikler, de fleste antakelig på lengde med en side i Aftenposten eller mer.

Fortsatt gjenstår seksjonene Health, Sports, Arts, Books, Movies, Theatre, Fashion and Style, T Magazine, Dining and Wine, Home and Garden, Weddings/Celebrations, Travel, Magazine, Real Estate, Automobiles, Obituaries og Week in Review.

Det er nå jeg innser at jeg leser en søndagsutgave utgitt natt til lørdag norsk tid. De ni første seksjonene rommet altså 244 saker. Jeg våger ikke tenke på hvor mange som har fått plass i de siste 17.

Dette er jo ikke en avis i vanlig forstand. Det er en maktdemonstrasjon.
Hvis jeg skal ha noen mulighet til å utnytte New York Times’ store ressurser, trenger jeg verktøy som ikke er funnet opp ennå. Det må bli en personalisert utgave med mulighet til å tagge saker og temaer for oppfølgere, en fiks som skjuler gjentakelser fra artiklene jeg leste for noen dager siden, en smartfunksjon som ser hva jeg leser og hvor lenge og gir meg en kvikkmeny til lignende saker, men sjalter ut eller legger nederst tipsområder jeg ikke tenner ofte på.

Så mye skreddersøm er kanskje ikke lønnsomt for en enkelt publikasjon, verken for meg eller dem. Siden jeg tilhører det mindretallet som leser mange aviser og blader, ville jeg antakelig vært tjent med programvare eller en overapp som gjorde dette mulig på tvers av mastehodene. Langt flere er antakelig interessert i en ryddig oversikt over stort og smått i verden. For dem kan The Daily, og VG+, vise seg å være løsningen.

Se, der tok jeg visst karusellen helt rundt!

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “The Daily mot The New York Times, iPad battle of the titans.

  1. Takk for oppsummering!

    Foreløpig så liker jeg løsninga til Popular Science m.fl., dvs Mag+ til Bonnier:
    http://www.bonnier.com/en/popularscienceplus

    Likte også kommentarene fra Daring Fireball om The Daily:
    http://daringfireball.net/2011/02/the_daily_wait

  2. hogrim

    Daring Fireball har et viktig poeng (tenk deg at avisa du kjøpte i kiosken var pakket i en konvolutt det tar over et frustrert minutt å åpne, hvor mange ville kjøpt den da?)
    Dette er et innbakt problem i flere apper. Se f.eks. den glimrende avisa South China Morning Post, som brukte 1. min og 37 sek før jeg fikk lese dagens utgave.
    Journalisten på iPad, som jeg i all ubeskjedenhet synes er ganske fin trass i små ressurser, brukte 38 sekunder av min ventetid før jeg fikk lese årets nr. 2 og 1 minutt og 12 sek på nr. 3. Dette er foholdsvis små blader, selv om en stor og avansert annonse fra Scanpix gjør dem tyngre.
    Fra neste utgave har vår appleverandør Woodwing en løsning der man kan starte lesingen straks. Den saken du velge å se på, lastes straks, mens resten fortsetter i bakgrunnen. Vi har testet det, og det funker godt.

  3. Tilbaketråkk: Tweets that mention The Daily mot The New York Times, iPad battle of the titans. | Norwegian Affairs -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

