Kulturnytt, surmaget

Kulturnytt er ikke mitt favorittprogram på NRK P2. Det har irritert meg i noen år nå. Jeg opplever det som breddfullt av spørsmål best egnet til kulturreklame. Ståstedet er gjennomgående kunstnervennlig. Misforstå meg rett: Mange kunstnere er spennende. De få jeg kjenner, iallfall. Kunst er fint og viktig og trenger gode vekstvilkår. Noe er også dårlig. Men lite av dette kommer tydelig fram i programmet.
 
Lørdag sender Alltid Nyheter høydepunkter fra ukas Kulturnytt i en time. Jeg har ikke sett filmene som omtales, eller lest bøkene for den saks skyld. Det deler jeg sikkert med mange av lytterne. Nettopp der er utfordringen: Programmet har trolig til hensikt å oppmuntre kunstkonsumet. For meg virker det motsatt.
 
Denne uka:
 
1. Emmy-tildelingene. Planke-referat med lydklipp fra juryuttalelsene. Mest borende spørsmål fra programleder til NRK-kollega: Var dette Emmy-kvelden da alle skulle få litt? (Ja, nesten på en måte. Ingen tydelige meninger eller holdninger.) Nettflix vant visst ikke, selv om de har funnet ut det lure i å legge ut alle episoder samtidig. Litt dumt, da. Men de som vant var flinke også.
 
2. Oscar-kandidat presenteres. Lydklipp fra filmen Jeg er din (norsk-pakistansk). Kjempestort, jeg hadde aldri regnet med at det var oss. Jeg tror det har noe med tematikken og at folk liker filmen, forklarer regissøren. Den er sett av «over ti tusen kinogjengere». Juryleder Mode Steinkjer: Det er en universell film. Komiteen registrerer at denne filmen også var på internasjonale festivaler, i Toronto.
Kritiske spørsmål: 0.
Dagbladets anmelder Hobbelstad refererer handlingen. – Det jeg beundrer mest er hvordan Haq ufravendt går inn i…
– Nå kan den altså bli vårt Oscar-håp?
– Jeg landet på terningkast 4 (det er som kjent 2 eller 3 på ikkenorsk skala)
Men den har helt åpenbare kvaliteter, altså. Veldig kompromissløs, altså.
 
Spørsmål: Er dette året vi ikke hadde noen reelle kandidater og vil oppmuntre et laugsmedlem?
(Ble ikke stilt.)
 
3. Lydklipp fra noe dramatisk om en privatdetektiv.
Detective Downs som vant pris i Texas i natt.
Hvordan oppleves det å være prisvinner i USA?
Høres litt kult ut, men veldig langt velviljeinnslag.
 
4. Var egentlig Kåre Valebrokk en så dyktig medieleder osv. Velkommen Frank Rossavik.
– Han dyrket myten om seg selv som tøffing. Men var egentlig snill og litt ubesluttsom.
KV redefinerte næringslivsjournalistikken i Norge og utlandet.
(Hører ikke Hegnars Kapital hjemme her?)
Kommer fram at han drakk tyngre enn myten om øllukt etter lunsj har bygd på. Bra.
– Han var jo åpenbart fra Sørlandet?
Litt interessant om frigjøringsprosjektet fra den åndelige tvangstrøyen.
Ville vært mer spennende med et tekstkritisk spørsmål eller to. Klassisk lanseringsjournalistikk som berges av interessant objekt og god biograf. Valebrokk tålte kritikk dårlig, iallfall i åpent lende.
 
5. Skulpturparken i Ekebergskogen, «den omdiskuterte parken». («Milliardærens nye skulpturpark»)
Anmelder som er sint på kvinnesynet. «Den ambisiøse likestillingsnasjonen Norge har solgt sjela si.»
Liksomkristisk: – Ikke greit å være litt politisk ukorrekt?
 
(«Har skapt angst hos mange ansatte».) Er det sant?
Skal kunstutsmykking overlates til HR-avdelingen?
Ingen kontrollspørmål, ingen forsøk på å intervjue ansatte?
Elendig dekning av ukas viktigste kultursak.
 
7. Mer Ekeberg
Da fikk jeg en telefon.
 
«Liv Ullmann og Jon Fosses likeverdige.»
– Hva er det beste du har oppnådd i karrieren?
– Det er høydepunktene du husker.
 
Det fins jo smalere og mer kritiske flater i NRKs kulturdekning. Men dette må være en av de viktigste. Den slår meg som gjennomført preget av kameratslig tone og enkildes lanseringsjournalistikk. Jeg savner nerve.
 

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

